لینک های دسترسی

Breaking News

نشست طالبان و امریکا در قطر فسخ شد - رویترز


طالبان گفته اند که دیدار نمایندگان آن گروه با مقام‌های امریکایی در قطر فسخ شده است.

قرار بود نشست صلح قطر در مورد افغانستان چهارشنبه ۱۹ جدی (۹ جنوری) میان نمایندگان طالبان و ایالات متحدۀ امریکا برگزار شود.

طالبان به خبرگزاری رویترز گفته اند که نمایندگان ایالات متحده نیز به برگزار نکردن این نشست توافق کرده اند، اما تا کنون منابع رسمی امریکا این موضوع را تایید یا رد نکرده اند.

خبرگزاری رویترز بدون ذکر نام از قول مقام‌های طالبان گزارش داده است که دلیل شرکت نکردن طالبان "ناسازگاری در مورد اجندای" این نشست بوده است.

جزییات این نازسازگاری در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشده است؛ اما طالبان پیش از این تقاضای کشورهای منطقه برای حضور مقامات دولت افغانستان در این گفتگوها را رد کرده بودند.

طالبان یک روز پیش به خبرگزاری رویترز گفته بودند که نمایندگان آن گروه روز چهارشنبه و پنجشنبه در قطر، با مقام‌های امریکایی دیدار می‌کنند.

شورای عالی صلح افغانستان نیز از برگزاری این نشست خبر داده و گفته بود که هدف آن "اعتمادسازی" میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان است.

عطاالرحمان سلیم، معاون شورای عالی صلح افغانستان سه شنبه ۱۸ جدی گفت"این نشست فقط بین تیم آقای خلیلزاد و طالبان است و در آن نمایندگان عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده عربی حضور نخواهند داشت".

طالبان از شرکت در مذاکرات صلح افغانستان به میزبانی عربستان سعودی که قرار بود هفتۀ روان در شهر جده برگزار شود، نیز پرهیز کردند.

طالبان گفتند که مقام‌های سعودی بر آن گروه فشار می‌آورند تا با نمایندگان حکومت افغانستان دیدار کنند و از آنجاییکه به گفتۀ آنان طالبان آمادۀ چنین دیدار نیستند، از شرکت در نشست جده پرهیز کردند.

XS
SM
MD
LG