لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو خواستار فراهم آوری تسلیحات پیشرفته به اوکراین شد


ینس استولتنبرگ، منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) با بیان اینکه جنگ روسیه در اوکراین ممکن سال‌ها طول بکشد، خواستار فراهم آوری تسلیحات پیشرفته به کیف شده است.

آقای استولتنبرگ به یک هفته‌نامهٔ آلمانی گفت که مهیا شدن تسلیحات پیشرفته به سربازان اوکراینی فرصت آزادسازی ساحۀ دونباس از کنترول روسیه را افزایش می‌دهد. او گفت: "باید برای این واقعیت که ممکن است جنگ اوکراین سال‌ها طول بکشد، آماده باشیم و ما نباید از حمایت از اوکراین دست بکشیم."

در همین حال، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در یک سفر غیرمنتظره به شهر جنگ‌زدۀ میکولایف در جنوب کشورش گفت که به هیچ صورت حاضر نیست که جنوب اوکراین تحت کنترول نیروهای روسیه قرار گیرد.

آقای زیلینسکی در بازگشت از این سفر گفت: "من با سربازان...صحبت کردم. آنان با روحیهٔ مطمین می‌جنگند و از نگاه‌های آنان مشخص است که همۀ شان به پیروزی ما شک ندارند. از آنان برای خدمات و حفاظت از کشورمان سپاسگزاری کردم. از والدین چنین فرزندان تشکری کردم. ما جنوب را به هیچ کس نخواهیم داد، ما هر چیزی را که مال ماست برمی‌گردانیم و اوکراین و آب‌های اوکراین امن خواهد بود".

از سوی دیگر، بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا که به تازگی از اوکراین بازدید کرده است، به خبرنگاران گفت که غرب باید از اوکراین در تلاش برای بازپس گیری سرزمین‌های تصرف شده توسط روسیه حمایت کند و اضافه کرد که اگر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در جنگ پیروز شود، این یک فاجعه خواهد بود.

در حالی که وزیران دفاع ناتو روز پنجشنبه ۱۶ جون (۲۶ جوزا) برای بحث در مورد تقویت نیرو و افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین و در بروکسل، پایتخت بلجیم گردهم آمده بودند، روسیه از ادامه نبرد در اطراف سیفیرودونتسک، شهری در لوهانسک خبر داد.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه ۱۸ جون (۲۸ جوزا) اعلام کرد که نیروهای روسی تاسیسات پالایش نفت و ذخیره سوخت را در مناطق لیسیچانسک و کرمنچوک واقع در مرکز اوکراین منهدم کرده اند. روسیه گفته است که از این تاسیسات برای تامین تجهیزات اردوی اوکراین در منطقه دونباس استفاده می‌شد.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته است: "نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به عملیات نظامی ویژه در اوکراین ادامه می‌دهند. با سلاح‌های هوایی و زمینی و با دقت زیادی در مناطق کرمنچوگ و لیسیچانسک، تاسیسات تکنالوژی پالایشگاه نفت و ذخیره‌سازی سوخت تامین‌کننده تجهیزات نظامی اوکراینی در دونباس را نابود کرده اند".

XS
SM
MD
LG