لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی سال نو را با آزمایش میزایل بالستیک آغاز کرد


کوریای جنوبی می‌گوید که کوریای شمالی روز یکشنبه اول جنوری (۱۱ جدی) یک میزایل بالستیک کوتاه برد را آزمایش کرد.

خبرگزاری کوریای جنوبی موسوم به (Yonhap) به نقل از لوی درستیز قوای مسلح این کشور گفته است که این میزایل از منطقهٔ یونگ‌سیونگ پیونگ‌یانگ، پایتخت این کشور به سوی آب‌های جاپان شلیک شد.

در همین حال رسانه های دولتی کوریای شمالی روز یکشنبه اعلام کردند که کیم جونگ اون، رهبر این کشور خواستار افزایش گسترده زرادخانه هسته‌ای از جمله تولید گستردهٔ تسلیحات هسته‌ای تکتیکی و تولید میزایل‌های جدید برای حملات متقابل هسته‌ای شده است.

خبرگزاری دولتی کوریای شمالی (KCNA) به نقل رییس جمهور این کشور گزارش داده که گفته است کوریای شمالی برای حملهٔ متقابل سریع هسته‌ای به "تولید گستردهٔ تسلیحات هسته‌ای تکتیکی و تولید سیستم میزایل‌های بالستیک قاره پیما ICBM نیاز دارد".

آزمایشات تسلیحاتی بی‌پیشینهٔ کوریای شمالی از جمله پرتاب پیشرفته‌ترین میزایل‌های بالستیکی قاره پیما در ماه گذشته، تنش‌های نظامی در شبه جزیرهٔ کوریا را به شدت افزایش داده است.

پیونگ‌یانگ روز شنبه نیز سه میزایل بالستیک کوتاه برد را آزمایش کرد که مجموع آزمایشات کوریایی شمالی در سال ۲۰۲۲ را به بیش از ۵۰ میزایل بالستیک، به شمول میزایل‌های قاره پیما، رساند.

باوجود تحریم‌های روز افزون بین‌المللی بر برنامه‌های تسلیحاتی کوریای شمالی، پیونگ‌یانگ به توسعه و آزمایشات میزایل‌های بالستیک ادامه داده و زرادخانه میزایل‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) را نیز ایجاد کرده است.

رهبر کوریای شمالی سال گذشته گفته بود که ساخت میزایل‌های بالستیک قاره‌پیمای ICBM با سوخت جامد که می‌تواند از خشکه و زیردریایی پرتاب شوند، در اولویت کاری‌اش قرار دارد.

تحلیلگران می‌گویند که آزمایش موتور با سوخت جامد گامی به سوی این هدف بوده اما مشخص نیست که کوریای شمالی تا چه حدی در انکشاف چنین میزایل‌ها پیشرفت کرده است.

ایالات متحده و کوریای جنوبی معتقد اند که پس از سال ۲۰۱۷، پیونگ یانگ احتمالاً برای نخستین بار آزمایش سلاح هسته‌ای خود را از سر بگیرد.

XS
SM
MD
LG