لینک های دسترسی

Breaking News

کم خوابی، ضیاع چربی بدن را مشکل می‌سازد – پژوهش


کم خوابی با شمار زیاد بیماری ها ربط دارد
کم خوابی با شمار زیاد بیماری ها ربط دارد

کسانیکه به قدر کافی خواب نمی‌کنند، نظر به یافته های یک پژوهش جدید، حتا در صورت گرفتن رژیم و مصرف کم مواد غذایی نیز، به مشکل وزن می‌بازند.

دانشمندان دو گروه افراد چاق و اضافه وزن را برای هشت هفته زیر نظر گرفتند، هر دو گروه مصرف مواد غذایی را کم ساخته و مقدار کمتر کالوری گرفتند، اما یکی از این گروه‌ها در پهلوی کاهش کالوری در شبانه روز یک ساعت نسبت به گروه دیگر کمتر خوابیدند.

یک گروه بین هفت تا هفت و نیم ساعت و گروه دوم بین شش تا شش و نیم ساعت هر شب می‌خوابیدند.

در پایان هشت هفته، هر دو گروه حدود ۳.۲ کیلوگرام وزن باخته بودند، اما شاملان گروهی که کمتر خوابیده بود، چربی کمتر و کتلۀ بیشتر عضلاتی باخته بودند.

کریستن نوتسن، پژوهشگر خواب در پوهنتون شیکاگو، به خبرگزاری رویترز گفته است که کسانیکه می‌خواهند وزن ببازند، باید مقدار کافی خواب را نیز مد نظر داشته باشند.

کم خوابی از دیرزمان با افزایش وزن ربط داده می‌شد. آنگونه که ژووین وانگ، پژوهشگر خواب و استاد در پوهنتون کارولینای جنوبی، در ژورنال خواب نگاشته است "خواب ناکافی با مشکلات ضیاع وزن ربط دارد".

ماری پیری ست اونجی، پژوهشگر تغذیه در پوهنتون کولمبیا، که در تحقیق جدید سهمی ندارد به خبرگزاری رویترز گفته است که یافته های جدید به مستندات قبلی اضافه شده و می رساند که عادت خوب خواب عنصر کلیدی باختن وزن است.

به گفتۀ داکتر ست اونجی، کسانیکه می‌خواهند وزن ببازند باید هر شب حدود هفت تا هشت ساعت بخوابند.

داکتر ست اونجی گفت"برای بهبود بخشیدن خواب در شب، وسایل برقی را باید چند ساعت پیش از خوابیدن خاموش کرد، روشنی چراغ های اتاق را خفیف کرد و از مصرف قهوه و چای از طرف شام پرهیز کرد، درجۀ حرارت اتاق خواب را سرد ساخت، سر و صدا را کم ساخت و در جریان روز مقداری فعالیت ورزشی داشت".

XS
SM
MD
LG