لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌ها در بریتانیا تطبیق واکسین تقویتی پولیو را برای کودکان در لندن پیشنهاد کردند


شکل ویروس پولیو
شکل ویروس پولیو

مقام‌های صحی در بریتانیا روز چهارشنبه ۱۰ اگست (۱۹ اسد) گفتند که پس از تشخیص ویروس پولیو در نمونه‌های فاضلاب در سراسر لندن، آنان برای حدود یک میلیون کودک در آن شهر تطبیق واکسین تقویتی پولیو را پیشنهاد می‌کنند.

در بیانیهٔ وزارت صحت بریتانیا آمده است که "به دنبال شناسایی ویروس شکل-۲ پولیو که مشتق شده از واکسین این بیماری است در فاضلاب شمال و شرق لندن" دوز تقویتی برای اطفال بین یک تا نه سال توصیه می‌شود.

تاکنون هیچ مورد تایید شدۀ این بیماری گزارش نشده است. اما در بیانیهٔ وزارت صحت آمده است که میزان انتقال ویروس نشان می‌دهد که خطر انتقال آن به مناطق مجاور نیز وجود دارد.

آخرین مورد پولیو در بریتانیا که موجب فلج شده بود در سال ۱۹۸۴ بود.

افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان اند که در آن نوع وحشی ویروس پولیو هنوز هم از کودکان قربانی می‌گیرد. پاکستان در سال ۲۰۲۱ میلادی فقط یک مورد مثبت پولیو را گزارش داد اما در سال جاری تاکنون ۱۴ مورد آن گزارش شده است.

بر اساس معلومات وزارت صحت طالبان در سال ۲۰۲۲ میلادی، یک واقعۀ مثبت فلج کودکان در ولایت پکتیکا ثبت شده که به گفتۀ این وزارت ویروس آن شباهت به ویروسی داشت که در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان شایع است.

اما ویروس مشتق شده از واکسین این بیماری گاهگاهی باعث شیوع این بیماری در کشورهای دیگر نیز می‌شود.

به گونهٔ مثال، مقام‌های صحی ایالات متحده در اواخر ماه جولای سال روان پس از تقریباً یک دهه نخستین مورد ابتلا به بیماری پولیو در یک نوجوان واکسین نشده در ایالت نیویارک را گزارش دادند.

داکتران گفتند که بیمار، ویروس مشتق شده از واکسین زنده را از کسی که این واکسین را در خارج از امریکا گرفته، دریافت کرده است.

ویروس موجود در واکسین خوراکی فلج اطفال (OPV) در روده تکثیر کرده و امکان دارد که از طریق آب آلوده به مدفوع کودکی که واکسین شده است، ویروس به دیگران انتقال کند. هرچند واکسین خوراکی پولیو به کودکی که واکسین شده است آسیب نمی‌رساند اما خطر ابتلای دیگران را به ویژه در ساحاتی که سطح بهداشت پایین است، در پی داشته می‌تواند.

ویروس مشتق شده از واکسین نظر به ویروس وحشی پولیو ضعیف تر است، اما می تواند باعث بیماری جدی و فلج در افرادی شود که علیه این بیماری واکسین نشده اند.

طبق گزارش سازمان جهانی صحت، سطح واکسیناسیون در لندن در مقایسه با سایر نقاط بریتانیا پایین یعنی ۸۷ درصد است.

ونیسا سالیبا، مشاور ادارهٔ مصوونیت صحی بریتانیا گفت: "برای اکثر جمعیت که به طور کامل واکسین شده‌اند، خطر کم است...امامی‌دانیم که مناطق که ویروس در آنجا شناسایی شده، پایین ترین میزان واکسیناسیون را دارند."

او علاوه کرد: "به همین دلیل است که ویروس در این جوامع در حال گسترش است و ساکنانی را که به طور کامل واکسین نشده اند، در معرض خطر بیشتر قرار می‌دهد. "

در تهیه این مطلب از گزارش فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG