لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان از ثبت موارد پولیو در هفت شهر این کشور خبر داد


مقامات پاکستانی می‌گویند که موارد مثبت پولیو در شهرهای اسلام آباد، لاهور، پندی، پیشاور، بنو، نوشهر و سوات شناسایی شده است.

به گفتهٔ این مقامات موارد پولیو در پاکستان در سال جاری به ۱۴ مورد رسیده است که بیشتر آنها در وزیرستان شمالی است.

نخستین مورد این بیماری در ماه اپریل سال روان در همین منطقه ثبت شده بود. شماری از کارشناسان معتقدند که افزایش شیوع پولیو در این مناطق عدم توانایی پاکستان را در ریشه کن سازی این بیماری نشان میدهد.

چهار مورد اخیر نیز در منطقه وزیرستان شمالی در مربوطات خیبر پشتونخوا، گزارش داده شده است. افزون بر ناامنی که مانع کمپاین‌های واکسیناسیون می‌شود، والدین در این مناطق نیز در اغلب اوقات از تطبیق واکسین برای کودکان شان خود داری می کنند.

کمپاین های واکیسناسیون پولیو در پاکستان همیشه با خشونت مواجه بوده و گروه های اسلامگرا همواره تیم‌های واکسین پولیو و تیم‌های محافظتی آنان را هدف حملات مرگبار قرار داده اند. گروه های اسلامگرا به مردم تبلیغ نادرست می‌کنند که گویا کمپاین های واکسیناسیون دسیسۀ کشورهای غربی است تا کودکان را ''عقیم'' سازند.

عبدالقادر پاتل، وزیر صحت پاکستان، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حکومت برای از بین بردن ویروس فلج اطفال متعهد است و از والدین نیز خواسته است تا کودکان شان را در برابر بیماری پولیو واکسین کنند.

در همین حال، ندیم جان، یکی از مسوولان پیشین برنامه پیشگیری از فلج اطفال به صدای امریکا - دیوه گفت که در روند کمپاین‌های واکسیناسیون کاستی‌هایی وجود دارد و تا زمانی که این نقایص برطرف نشود، این حوادث ادامه خواهد داشت. او بر اجرا و نظارت از برنامه‌های تطبیق واکسین تاکید کرد.

پولیو یا فلج اطفال یک نوعی از ویروس حاد عفونی و ساری است که بر نخاع شوکی بدن حمله می‌کند و منجر به فلج غیر قابل برگشت در اطفال می‌شود. در حالی که هیچ نوع درمان برای فلج اطفال وجود ندارد، با دریافت واکسین پولیو می‌توان از مبتلا شدن کودکان به این مرض جلوگیری کرد.

افغانستان و پاکستان دو کشور در جهان است که بیماری پولیو هنوز هم از کودکان قربانی می‌گیرد. پاکستان در سال ۲۰۲۱ میلادی فقط یک مورد مثبت پولیو را گزارش داد اما در سال جاری تاکنون ۱۴ مورد آن گزارش شده است.

بر اساس معلومات وزارت صحت طالبان در سال ۲۰۲۲ میلادی، یک واقعۀ مثبت فلج کودکان در ولایت پکتیکا ثبت شده که به گفتۀ این وزارت ویروس آن شباهت به ویروسی داشت که در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان شایع است.

XS
SM
MD
LG