لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش‌دهی کمیته‌ها در دومین روز جرگۀ مشورتی افغانستان


در دومین روز جرگۀ مشورتی صلح افغانستان دربارۀ روشن شدن سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان، روسای ۵۰ کمیتۀ این جرگه، گزارش‌های شان را در یک نشست علنی با تمام اعضای آن شریک کرده اند.

اعضای این جرگه در ۵۰ کمیته پس از ظهر دیروز روی پرسش‌هایی کار کردند که قبلاً با کمیته‌ها شریک شده بود و هر کمیته نتایج بحث‌های شان را در قالب گزارش کوتاه در دومین روز جرگه مشورتی صلح، با سایر اعضا در میان گذاشتند.

اندیشه مشعل، یکی از اعضای این جرگه روز شنبه هشتم اگست (۱۸ اسد) به صدای امریکا گفت که در روز نخست، تمامی اعضای این جرگه در کمیته‌ها روی دو پرسش، این‌که ۴۰۰ زندانی طالبان از بند رها شوند یا نه؟ و اگر رها شوند با چه شرایط؟ کار کرده اند.

خانم مشعل گفت که "بسیاری اعضای کمیته‌ها" خواهان رهایی طالبان اند، اما مشروط بر این که طالبان در قدم نخست آتش‌بس کرده و به گفتگوهای مستقیم حاضر شود.

بر اساس رویکرد جرگه، رییس هر کمیته پنج دقیقه فرصت دارد تا نظریات خود را روی این موضوعات در جریان امروز با اعضای جرگه شریک سازند.

یونس فکور، یکی از اعضای دیگر این جرگه گفت که پیشنهاد اعضای کمیتۀ آنان این است که باید در ترکیب هیات گفتگوکننده حکومت افغانستان تغییرات وارد شود.

او تاکید کرد که حکومت ۴۰۰ زندانی طالبان را به گونۀ مشروط از بند رها کند و طالبان ضمن رهایی تمامی اسیران نیروهای امنیتی افغان به گفتگوهای بین‌الافغانی آماده شوند.

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در هنگام گشایش جرگۀ مشورتی گفت که زندانیان باقی ماندۀ طالبان در زندان‌های این کشور "جرم سنگین" دارند و به همین دلیل دولت برای آزادسازی آنان در "دو راهی" قرار گرفته و در این مورد آنان نیاز به مشوره‌های نمایندگان مردم در لویه جرگه دارند.

او افزود: "بعد از این‌که رهایی ۴۶۰۰ زندانی طالبان تکمیل شد برای ما اطمینان داده شده بود که این آخرین چیزی است که از نگاه قانون ممکن است، اما طالبان گفتند در صورتی که ۴۰۰ زندانی دیگر شان آزاد شوند سه روز بعد، مذاکرات مستقیم را به گونۀ رسمی میان هیات دو طرف آغاز می‌کنند."

رییس جمهور افغانستان افزود که طالبان همچنان تهدید کرده اند که اگر ۴۰۰ زندانی آنان از بند رها نشوند، به جنگ و خشونت در این کشور ادامه داده و حتی درگیری‌ها را شدت خواهند داد.

گروه طالبان فراخوانی لویه جرگه را غیرقانونی خوانده است.

XS
SM
MD
LG