لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش ده درصدی حاصلات سیب میدان وردک


مقام‌های ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت میدان وردک می‌گویند که امسال حاصلات سیب این ولایت بیش از ده درصد افزایش یافته است.

براساس ارقام این اداره، حاصلات سال گذشته سیب در میدان وردک بیش از ۱۲۰هزار تن بود، اما امسال به بیش از ۱۳۰هزار تن افزایش یافته است.

ولید احمد تسل، رییس زراعت این ولایت روز شنبه هفتم نومبر (۱۷ عقرب) به صدای امریکا گفت: " امسال ما خوشبین استیم که سیب‌ما مارکیت خوب هم دارد و افزایش در محصولات آن هم داشتیم. نظر به بارش و بارندگی زمستان سال قبل ده درصد حاصلات سیب ما افزایش داشت که میزان تولید به بیشتر از ۱۳۰هزار متریک تن می‌رسد".

براساس ارقام ریاست زراعت میدان وردک بیش از ۹۰ درصد دهقانان مصروف باغ‌داری سیب اند.

مقام‌های محلی میدان وردک می‌گویند که امسال نسبت به سال قبل بازار فروش سیب این ولایت نیز بهتر است.

اما شماری از باغداران و دهقانان این ولایت می‌گویند که امسال با وجود افزایش بی‌پیشینۀ حاصلات سیب، نبود بازار مناسب، برای محصولات زراعتی، یکی از چالش‌های عمدۀ آنان است.

باغداران این ولایت می‌گویند که در حال حاضر یک سیر سیب را مبلغ ۷۰ تا ۸۰ افغانی به فروش می‌رسانند.

عبدالله یکی از باغداران این ولایت گفت: " امسال حاصلات خوب بود، اما بازار ندارد سیب‌ها، همانطوری که از درخت کنده شده در زیر باغ افتاده است کسی نیست که بخرد و دولت هیچ کاری نکرده است."

اتحادیۀ باغداران میدان وردک می‌گویند که روزانه ۵۰ تا ۶۰ تن سیب به پاکستان صادر می‌شود.

حاجی پادشاه رئیس اتحادیۀ باغداران این ولایت گفت:"به پاکستان روزانه ۵۰ تا ۶۰ تن صادر می‌کنیم، اما محصول زیاد می‌گیرند و در پاکستان هم بازار درست ندارد به خاطر قرنطین مشکلات زیاد است."

نبود ذخیره خانه‌های سیب در حال حاضر از مشکلات عمدۀ باغداران این ولایت است.

اما ریاست زراعت، آبیاری و مالداری میدان وردک می‌گوید امسال از طریق پروژۀ مدیریت محصولات زراعتی، به شمول دو ذخیره خانۀ بزرگ سیب، ۷۱ ذخیره خانه سیب دراین ولایت ساخته می‌شود که کار ساخت آن ۹۰ درصد پیشرفته است.

به گفتۀ مقام‌ها، هرکدام از این ذخیره‌خانه‌های سیب، ۲۰ تا ۲۵ تن ظرفیت خواهد داشت.

میدان وردک در مرکز کشور یکی از تولید کنندگان عمدۀ سیب در افغانستان است که براساس ارقام اتحادیۀ باغداران، ارزش محصولات سیب این ولایت سالانه به بیش از دو میلیارد افغانی می‌رسد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG