لینک های دسترسی

Breaking News

واقعات سرخکان در افغانستان دو برابر شده است – وزارت صحت


وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از افزایش موارد سرخکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که در حال حاضر، واقعات این بیماری دو برابر شده است.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت روز یکشنبه سوم اپریل (۱۴ حمل) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که از آغاز جنوری تا پایان ماه مارچ سال جاری، ۲۵هزار و ۲۱۵ واقعۀ سرخکان در ۳۳ ولایت به ثبت رسیده است.

به گفتۀ آقای هژیر در این مدت، ۱۸۶ کودک زیر سن پنج سال در اثر این بیماری جان باخته اند. او گفت که در ماه جنوری، پنج‌هزار و ۴۴۶ واقعه، در فبروری هفت‌هزار و ۸۹۱ واقعه و در مارچ ۱۱هزار و ۸۰۰ مورد بیماری سرخکان در افغانستان ثبت شده است.

سخنگوی وزارت صحت طالبان گفت که ۱۹۹۷ واقعه در کندز، ۱۶۳۶ در کابل و ۱۴۹۵ واقعه در ولایت هلمند به ثبت رسیده که این ولایات بیشترین آمار واقعات سرخکان را داشته اند.

دور دوم کمپاین واکسین سرخکان

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که برای جلوگیری از گسترش شیوع بیماری سرخکان در افغانستان، به زودی دور دوم کمپاین سرخکان آغاز می‌شود.

آقای هژیر افزود که این کمپاین در ماه می آغاز خواهد شد و قرار است به سه میلیون کودک زیر سن پنج سال در ۱۱۱ ولسوالی، واکسین سرخکان تطبیق شود.

دور نخست این کمپاین به تاریخ ۱۲ مارچ (۲۱ حوت) آغاز شد و در آن، بیش از ۱.۲ میلیون کودک زیر سن پنج سال واکسین سرخکان دریافت کردند.

پیش از این، سازمان جهانی صحت گفته بود که این کمپاین شش روزه در ۴۹ ولسوالی و ۲۴ ولایت - بدخشان، بادغیس، بغلان، بلخ، فاریاب، هلمند، هرات، جوزجان، کندهار، کاپیسا، خوست، کندز، لغمان، ننگرهار، نیمروز، نورستان، پکتیکا، پکتیا، پروان، سرپل، تخار، ارزگان، میدان وردک و زابل- راه‌اندازی خواهد شد.

این سازمان همچنین گفته بود که از آغاز سال جاری میلادی، بیش از ۱۸هزار مورد ابتلا به بیماری سرخکان در این کشور ثبت شده که از این میان، ۱۴۲ کودک جان‌های شان را از دست داده اند.

XS
SM
MD
LG