لینک های دسترسی

Breaking News

سرخکان زندگی کودکان مبتلا به سو تغذی را در افغانستان تهدید می‌کند - مقام‌ها


داکتران بدون مرز (MSF) از افزایش واقعات بیماری سرخکان در بخش‌های افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این بیماری حیات کودکان مصاب به سو تغذی را در این کشور تهدید می‌کند.

داکتران بدون مرز روز پنجشنبه ۱۰ مارچ (۱۹ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفت که در حال حاضر، رقم واقعات بیماری سرخکان در ولایت‌های هرات، هلمند و کندز به گونۀ بی‌سابقه افزایش یافته است.

ساره ویلستکی، مسوول این سازمان در هرات گفته است که در ماه گذشته میلادی، ۸۰۰ واقعۀ سرخکان را در ولایت هرات ثبت کرده اند.

این سازمان خیریه افزوده که از ماه دسمبر ۲۰۲۱ تا پایان فبروری امسال، به گونۀ اوسط در هر هفته بیش از ۱۵۰ کودک مبتلا به سرخکان به شفاخانۀ بست در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند انتقال داده شده که ۴۰ درصد آنان بستری شده اند.

به گفتۀ داکتران بدون مرز با افزایش واقعات سرخکان در این ولایت‌ها، آنان با کمبود بستر‌ در شفاخانه‌های هرات، هلمند و کندز روبرو شده اند.

مسوول داکتران بدون مرز در هرات همچنین گفت: "۶۰ درصد بیماران سرخکان که به شفاخانه حوزوی هرات می‌رسند، نیاز به بستر شدن دارند. نیمی از افرادی که ما برای مراقبت‌های ویژه بستری می‌کنیم نیز دچار سو تغذیه استند."

فضل‌هادی زیارمل، مسوول داکتران بدون مرز در هلمند گفته است که بسیاری کودکانی که در مرکز سو تغذیه و بخش مراقبت‌های ویژه شفاخانۀ بست قرار دارند، نیز به سرخکان مبتلا شده اند که شماری از آنان به دلیل تکالیف شدید طرق تنفسی، جان‌های شان را از دست داده اند.

داکتران بدون مرز همچنین هشدار داده است که اگر کمپاین واکسین برای جلوگیری از گسترش شیوع سرخکان در افغانستان راه‌اندازی نشود تا شش ماه آینده، این بیماری به گونۀ بی‌پیشنه در سراسر این کشور افزایش خواهد یافت.

این سازمان تطبیق واکسین سرخکان را یگانه راه جلوگیری از این بیماری در افغانستان عنوان کرده و گفته است که با این کار، جان‌ هزاران کودک نجات داده خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال ( یونیسف) تخمین کرده بود که نصف کودکان زیر سن پنج سال در افغانستان تا سال ۲۰۲۲ به دلیل بحران غذایی و دسترسی نابسنده به آب آشامیدنی و خدمات بهداشتی به سوتغذی حاد مبتلا خواهند شد.

بر اساس آمار این اداره در سال ۲۰۲۱ بیش از ۶۰ هزار واقعۀ سرخکان در افغانستان ثبت شده بود.

XS
SM
MD
LG