لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ: میلیون‌ها نفر در افغانستان به خدمات صحی دست‌رسی ندارند


کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) از پایین بودن عرضه خدمات صحی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در حال حاضر، میلیون‌ها نفر در این کشور به خدمات صحی دست‌رسی ندارند.

این کمیته روز دوشنبه ۲۸ مارچ (هشتم حمل) در صحفۀ تویترش نگاشته است که با تشدید بحران بشری در این کشور، هزاران مرکز صحی به روی مردم بسته شده و یا فعالیت خود را متوقف کرده اند.

به گفتۀ این کمیته با مسدود شدن مراکز صحی و عدم فعالیت آنان در سراسر این کشور، بسیاری بیماران برای تداوی مسافت طولانی را طی می‌کنند، تا به شفاخانه‌ و کلینک‌ها برسند.

کمیتۀ صلیب سرخ تاکید کرده که در حال حاضر، بسیاری مردم توانایی درمان بیماران شان را در کلینک‌های شخصی ندارند.

اخیراً کمینشری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت که سیستم صحی افغانستان به دلیل موج تازۀ کووید۱۹ و افزایش شیوع سرخکان، با مشکلات زیاد مواجه شده است. به گفتۀ این کمیشنری از مدتی به این‌سو، هزاران کارمند صحی و آموزگار افغان نیز معاش خود را دریافت نکرده اند.

در این حال، داکتران بدون مرز در افغانستان از افزایش واقعات بیماری سرخکان در بخش‌های این کشور خبر داده و گفته است که بسیاری این بیماران کودکان زیر سن پنج سال اند.

این نهاد در صفحۀ تویترش نگاشته است که تنها در سه هفته گذشته، ۴۰۰ کودک مبتلا به سرخکان در شفاخانۀ ولایت کندز بستری شده اند.

به گفتۀ داکتران بدون مرز، آنان به تلاش‌های شان برای مقابله با بیماری سرخکان ادامه داده و در حال حاضر، تعداد بسترهای ویژه برای بیماران سرخکان را در شفاخانه کندز دو برابر کرده اند.

داکتران بدون مرز همچنین تاکید کرده که ۸۰ درصد بیمارانی که به شفاخانه کندز مراجعه می‌کنند، مشکل طرق تنفسی دارند که بیماری سرخکان می‌تواند آنان را تهدید کند.

این در حالی است که پیش از این سازمان جهانی صحت گفته بود که از آغاز سال جاری میلادی، بیش از ۱۸هزار مورد ابتلا به بیماری سرخکان در افغانستان ثبت شده که از این میان، ۱۴۲ کودک جان‌های شان را از دست داده اند.

این سازمان به تاریخ ۱۴ مارچ (۲۳ حوت) کمپاین واکسین سرخکان را در این کشور آغاز کرده و گفته بود که در این کمپاین، بیش از ۱.۲ میلیون کودک زیر سن پنج سال واکسین خواهند شد.

XS
SM
MD
LG