لینک های دسترسی

Breaking News

انگلا مرکل: خرسندم که آلمان تصامیم خود را خودش میگیرد


انگلا مرکل، صدراعظم آلمان، کشورش را جمهوریت عنوان کرد که به گفتۀ او میتواند خود تصامیم خود را بگیرد.

صدراعظم آلمان این اظهارات را ساعاتی پس از آن ابراز داشت که دونلاد ترمپ رییس جمهور ایالات متحده، آلمان را "اسیر روسیه" خواند.

رییس جمهور ایالات متحده، امروز قبل از آغاز رسمی نشست سران پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو در بروکسل، آلمان را بدلیل داشتن معاملات تجارتی گاز و نفت با مسکو، "اسیر روسیه" عنوان کرد.

رییس جمهور ترمپ گفت که "آلمان بگونۀ کامل توسط روسیه کنترول میشود، زیرا آنها ٦٠ تا ٧٠ درصد انرژی خود را از روسیه بدست می آورند".

دونالد ترمپ که در جریان صرف صبحانه با ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو صحبت میکرد، گفت در حالیکه ایالات متحده از آلمان در برابر روسیه دفاع میکند، اما آلمان میلیاردها دالر به روسیه میدهد.

اما صدراعظم آلمان بدون اشارۀ مستقیم به اظهارات رئیس جمهور ترمپ، گفت که "من تجربۀ زندگی در یک آلمان تحت کنترول شوروی سابق را دارم و امروز خرسندم که ما در آزادی خود منحیث جمهوری فدرال آلمان متحد استیم و میتوانیم پالیسی های خود را مشخص کنیم و خود ما تصامیم خود را بگیریم".

رئیس جمهور ترمپ همچنان بار دیگر کشورهای عضو ناتو را به نپرداختن سهمیۀ مصارف دفاعی شان متهم کرد و مسؤلیت نپذیری اعضای ناتو را یک عمل غیرمنصفانه در برابر مالیه دهندگان امریکا توصیف کرد.

دونالد ترمپ گفت که ایالات متحده نسبت به هر عضو دیگر این سازمان سهمیۀ دفاعی بیشتر می پردازد و اضافه کرد که "بسیاری از کشورها از چندین سال گذشته بدینسو یک رقم بزرگ پول از ما قرضدار هستند".

اما ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، در پاسخ به اظهارات آقای ترمپ گفت که اعضای این سازمان به پرداخت سهمیۀ خود آغاز کرده و اضافه کرد که این سازمان سال گذشته شاهد افزایش بینظیر پول مصارف دفاعی بود.

به گفتۀ آقای ستولتنبرگ "متحدین اروپایی و کانادا ٢٦٦ میلیارد دالر را تا سال٢٠٢۴ اضافه خواهند کرد".

قرار است در نشست دو روزۀ سران ناتو در کنار تاکید ایالات متحده مبنی بر پرداخت سهمیه مصارف دفاعی آن سازمان از سوی اعضای آن، روی موضوعات متعدد به شمول بررسی و فراهم ساختن رهنمودهای ستراتیژیک این پیمان نیز بحث صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG