لینک های دسترسی

Breaking News

قصرسفید: امریکا دیگر بانک پول جهان نیست


رئیس جمهور ایالات متحده در نشست هفتۀ آیندۀ سران کشور های پیمان ناتو خواهد گفت که کشورش نمی تواند "صندوق پول جهان" جهان باشد.

هوگان گریدلی، سخنگوی قصرسفید، روز سه شنبه با بیان این مطلب گفت که آنچه دونالدترمپ قرار است در این نشست ها انجام دهد "محافظت امریکایی ها، ایستادن با شرکای و متحدین امریکا است اما او ]دونالدترمپ] بار ها گفته است که امریکا اکثر به مثابۀ یک بانک پول پنداشته شده است و این روند متوقف خواهد شد."

آقای ترمپ، به ویژه بر تعدادی از کشور های عضو پیمان ناتو فشار وارد کرده تا سهم شان را در مصارف نظامی پیمان ناتو به گونۀ قابل ملاحظه یی افزایش دهند.

اما متحدین پیمان اتلانتیک شمال در برابر انتقادات ایالات متحده در مورد مصارف کم دفاعی کشور های عضو ناتو مقاومت می کنند.

درحالیکه کمتر از ده روز به آغاز نشست ماه جولای رهبران ناتو در بروکسل باقیمانده، دونالدترمپ به حکومت های ناروی و سایر متحدین اروپا و کانادا نامه یی فرستاده و خواهان افزایش مصارف دفاعی آنان شده است.

در یک ایمیل که روز سه شنبه به دست اسوشیتدپرس قرار گرفت، فرانک باکی جنسن، وزیردفاع ناروی گفته است "ناروی با تصمیم نشست ناتو در ۲۰۱۴ متعهد بوده و آن را تعقیب می کند."

پس از ملحق شدن کریمیه به روسیه در ۲۰۱۴ ، کشور های عضو ناتو تصمیم گرفتند کاهش بودجه نظامی شان را توقف داده و با رشد اقتصادی آن کشور ها، در ده سال دو درصد مصارف نظامی را افزایش دهند.

بروکسل، پایتخت بلجیم، مقر پیمان اتلانتیک شمال یا ناتو
بروکسل، پایتخت بلجیم، مقر پیمان اتلانتیک شمال یا ناتو

آقای باکی جنسن نگاشته است که ناروی "بسا بیشتر از هدف تعین شدۀ ناتو روی تجهیزات نظامی جدید مصرف کرده است."

اورسولا وان در لییِن، وزیر دفاع آلمان نیز بر افزایش دو درصد مصارف نظامی تاکید کرده است.

وقتی از وزیردفاع آلمان پرسیده شد که این اقدام حکومت ممکن باعث خوشنودی ترمپ نگردد، گفت "ما نمی خواهیم هیچکس را خوشنود سازیم."

چارلس مایکل، صدراعظم بلجیم با کم اهمیت جلوه دادن نامۀ رئیس جمهور ترمپ گفته است که کشورش "در بسیاری عملیات با متحدین ناتو شرکت کرده و این حکومت است که تصمیم گرفته کاهش سیستماتیک مصارف نظامی خود را ختم کند."

هریجیت سجان، رئیس دفتر ارتباطات وزارت دفاع کانادا گفته است که حکومت به افزایش تمویل بیش از ۷۰ درصدی خود در یک دهۀ آینده متعهد است.

هریجیت گفت "این طرح دقیقاً محاسبه شده، پول آن به طور کامل تامین گردیده و نیازمندی های دفاعی کانادا را تامین می کند. همچنان نقش درازمدت ما را به عنوان یک عضو فعال امنیت و صلح جهانی نشان می دهد."

نشست تاریخ ۱۱ و ۱۲ جولای رهبران ناتو در بروکسل، نخستین ملاقات بزرگ پس از نشست جی هفت، یا کشور های بزرگ اقتصادی جهان در ماه گذشته در کانادا می باشد.

مقامات ناتو ابراز نگرانی کرده اند که انقسام میان کشور های فرااوقیانوسیه روی تعرفه های تجارتی، هم خروج ایالات متحده از توافق اقلیم پاریس و توافقنامۀ هسته یی ایران، ممکن اتحاد متحدین ناتو را تضعیف کند.

XS
SM
MD
LG