لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان در لوی جرگۀ مشورتی روشن می‌شود


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان اعلام کرد که رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان در حیطهٔ صلاحیت‌های وی نیست و در این مورد نمایندگان مردم در لوی جرگۀ مشورتی صلح تصمیم خواهند گرفت.

آقای غنی روز جمعه ۳۱ جولای (دهم اسد) پس از ادای نماز عید اضحی در ریاست جمهوری زمان دقیق برگزاری این جرگۀ مشورتی را روشن نکرد، اما گفت که قرار است این جرگه به زودی برگزار شود.

او افزود: "در فهرست طالبان که به حکومت سپرده شده ۴۰۰ زندانی شامل است که بر اساس قانون ساسی و قانون جزا رییس جمهور صلاحیت آزادسازی آنان را ندارد...به دلیل این که من صلاحیت این کار را ندارم و در یک وقت‌کم و به زودی به ملت عظیم افغانستان مراجعه کرده و با برگزاری لوی جرگۀ مشورتی از آن‌ها در این مورد مشوره خواهم گرفت."

حکومت افغانستان پیش از این گفته بود که از میان ۵۰۰۰ زندانی طالبان، حدود ۵۰۰ تن آنان مسایل "حق‌العبدی" دارند و آنان را از بند رها نخواهد کرد.

رییس جمهور افغانستان همچنان به هدف"حسن نیت" و تلاش‌ها برای تامین صلح در این کشور، حکم رهایی۵۰۰ زندانی دیگر طالبان را از بند صادر کرد.

به گفته وی این زندانیان که قرار است از بند حکومت افغانستان رها شوند، شامل فهرست گروه طالبان نیستند و آنان تا چهار روز دیگر از تمامی ولایات این کشور و بر اساس "ترکیب قومی" رها خواهند شد.

او افزود که این افراد در بدل رهایی اسیران نیروهای امنیتی افغان و غیرنظامیان که در نزد طالبان است صورت خواهد گرفت و با عملی شدن آن، شمار افراد آزاد شدۀ طالبان از بند حکومت افغانستان، به ۵۱۰۰ نفر خواهد رسید.

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، حکومت افغانستان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان را رها کرده و طالبان نیز ۱۰۰۰ اسیر دولت را از بند رها کنند.

آقای غنی بار دیگر از طالبان خواست که با هیات مذاکره‌کنندۀ حکومت افغانستان وارد گفتگو شده و در جریان مذاکرات، روی رهایی دیگر زندانیان شان بحث و گفتگو کنند.

او همچنان با اشاره به برقراری آتش‌بس موقت در روزهای عید گفت که مردم افغانستان خواستار تداوم آن اند.

آقای غنی بار دیگر بر نیروهای امنیتی افغان دستور داد که در روزهای عید آتش‌بس را رعایت کرده و در حالت "دفاعی" باشند.

XS
SM
MD
LG