لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری در کشمیر زیر ادارۀ هند هفت کشته برجا گذاشت


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

پولیس هند اعلام کرد که شب گذشته شش شورشی مظنون و یک سرباز طی دو درگیری جداگانه در کشمیر تحت کنترول هند کشته شدند.

در بیانیه‌ای که از سوی پولیس هند روز پنجشنبه ۳۰ دسمبر (نهم جدی) در پیوند با این رویداد نشر شد آمده است که دو تن از شورشیان کشته شده، شهروندان پاکستان اند.

بیانیۀ پولیس هند حاکی است که یکی از چهار منسوب امنیتی که در این درگیری‌ها مجروح شده بود، در شفاخانه جان باخته است.

هند مدت‌ها است که پاکستان را به تسهیل حملات فرامرزی متهم می‌کند اما اسلام آباد همواره این اتهامات را رد کرده است.

گروه‌های شورشی جدایی طلب از سال ۱۹۸۹ به اینسو برای استقلال کشمیر زیر ادارۀ هند یا الحاق آن به پاکستان مبارزه می‌کنند.

از سال ۲۰۱۹ به اینسو و پس از سلب حق نیمه خودمختاری کشمیر زیر ادارۀ هند توسط حکومت به رهبری نرندرا مودی، حس خشم و انزجار جدایی طلبان و تندروان کشمیری نسبت به هند اوج گرفته است.

پولیس می‌گوید که از اگست ۲۰۱۹ به اینسو کم از کم ۳۸۰ تندرو ۱۰۰نفر ملکی و بیش از ۸۰ نفر از نیروهای امنیتی در منطقه کشته شده اند.

پولیس می‌گوید که با تشدید عملیات نظامی علیه شورشیان، تعداد جنگجویان محلی برای اولین بار در یک دهه اخیر به کمتر از ۱۰۰ تن کاهش یافته است.

ویجی کمار، رییس پولیس محلی این هفته به روزنامه ایکانومیک تایمز گفت که حدود ۷۰ درصد از جوانانی که امسال به صفوف شورشیان پیوسته اند "کشته یا دستگیر" شده اند.

تخمین زده می‌شود که هند در حدود ۵۰۰ هزار سرباز را در منطقه کشمیر مستقر کرده است.

کشمیر که جمعیت آن عمدتاً مسلمانان اند، از زمان استقلال پاکستان و هند در سال ۱۹۴۷ به اینسو به دو بخش تقسیم شده است که یکی آن زیر ادارۀ هند و دیگری زیر ادارۀ پاکستان است.

هند و پاکستان – دو همسایۀ رقیب مجهز با اسلحۀ اتمی – دو بار به خاطر ملکیت کشمیر با هم جنگیده اند. هرچند هر یک از این دو کشور بخشی از کشمیر را زیر ادارۀ خود دارند، هردوی آنان ادعای ملکیت کامل آن را دارند.

XS
SM
MD
LG