لینک های دسترسی

Breaking News

قوای افغان برای ضد حمله علیه طالبان در شمال افغانستان آماده می‌شوند – محب


مشاور امنیتی ملی افغانستان گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان برای ضد حمله علیه گروه طالبان در ولایت‌های شمال افغانستان، برنامه ریزی می‌کنند.

پس از آنکه طالبان در شماری از ولایت‌های شمال افغانستان چندین ولسوالی را تصرف کردند، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در جریان سفر به روسیه، در مصاحبه با خبرگزاری دولتی آن کشور گفت که قوای افغان انتظار حملات طالبان را نداشتند، اما تاکید کرد که "مطلقاً، قطعاً" به ضد حمله خواهند پرداخت.

همزمان با سفر آقای محب به مسکو، خبرگزاری تاس روسیه به نقل از وزارت خارجۀ آن کشور روز دوشنبه پنجم جولای (۱۴سرطان) گزارش داد که فعالیت قنسولگری روسیه در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ به تعلیق در آمده است.

یک روز پیشتر از این، ترکیه، پاکستان و ایران نیز فعالیت قونسلگری خود را در شهر مزار شریف متوقف کردند.

حملات طالبان در چند هفتۀ اخیر منجر به سقوط چندین ولسوالی در ولایت‌های شمال افغانستان به شمول بدخشان، تخار و فاریاب شده است.

همزمان با تشدید حملات و پیشروی طالبان در شمال افغانستان، قوای سرحدی تاجیکستان گفته است که بیش از ۱۰۰۰ منسوب امنیتی افغان روز یکشنبه به این کشور فرار کرده اند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر عقب نشینی قوای افغان در ساحات مرزی به خاک تاجیکستان گزارش شده بود، اما مورد اخیر درشت‌ترین رقم عقب نشینی نیروهای افغان به تاجیکستان را نشان می‌دهد.

در همین حال، دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در تماس تلیفونی با امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان موضوعات مختلف، به ویژه وضعیت امنیتی در ولایت‌های شمالی افغانستان هم مرز با تاجیکستان را به بحث گرفتند.

در این اعلامیه آمده است که آقای رحمان در مورد عبور قوای افغان به خاک تاجیکستان ابراز نگرانی کرده است.

همزمان با این، خبرگزاری رویترز از قول منابع دولتی تاجیکستان گزارش داده است که آن کشور در صدد ایجاد کمپ برای مهاجرینی است که احتمالاً از افغانستان به آن کشور فراری خواهند شد.

XS
SM
MD
LG