لینک های دسترسی

Breaking News

صالح: طالبان قادر به تصرف افغانستان یا حکومت نیستند


معاون اول رییس جمهور افغانستان با اشاره به وضعیت امنیتی کنونی نقاط مختلف افغانستان می‌گوید که طالبان توانایی تصرف افغانستان و به دست‌گرفتن حکومت را "هرگز" ندارند.

امرالله صالح امروز یکشنبه چهارم جولای (۱۳ سرطان) در تویترش نگاشته است که در حال حاضر از هر گوشه و کنار افغانستان درخواست اعزام اردو و کماندو می‌شود و این فرصت بزرگ و تاریخی برای وحدت است.

او نگاشته است: "این بیانگر عطش برای قضا و حاکمیت قانون است، زیرا مردم جناج‌بندی را رد می‌کنند. طالبان قادر به گرفتن افغانستان یا حکومت نیستند. هرگز."

این در حالی است که طالبان شماری از ولسوالی را به تصرف خود درآورده اند و حکومت افغانستان می‌گوید که نیروهای افغان برای جلوگیری از تلفات، از این ولسوالی‌ها "عقب نشینی تکتیکی" کرده اند.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت گفته است که نظامیان افغان به گونۀ موقت از یک نقطه به نقطۀ دیگر مکان شان را تغییر می‌دهند و این به مفهوم سقوط نیست.

او در اعلامیه‌ای گفته است: "طالبان توانایی نگهداری هیچ ولسوالی را ندارند و نه هم توانایی استفاده از وسایطی که ادعا می‌کنند در نزدشان هست."

آقای آرین افزوده که طالبان در میان مردم جای ندارند و بی‌جاشدن مردم از مناطقی که به کنترول طالبان در آمده، بیانگر این موضوع است.

وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که خیزش مردمی در حمایت از نظامیان افغان برای مقابله با طالبان، سبب شده که چندین ولسوالی از تصرف طالبان بیرون شود.

از سوی دیگر، احمدضیا مسعود، معاون رییس جمهور پیشین افغانستان گفته است که حکومت کنونی به تنهایی نمی‌تواند تحولات نظامی جاری در این کشور را مهار کند.

او در صفحۀ فیسبوک خود پیشنهاد کرده است که حکومت بی‌درنگ یک شورای اضطراری را از شخصیت‌های برجستۀ نظامی و رهبران سیاسی برای کنترول اوضاع ایجاد کند.

آقای مسعود گفته است: "این شورا از اختیارات لازم اجرایی برخوردار باشد...در غیر آن هر روز ما شاهد اخبار ناگوار سقوط ولسوالی‌ها به دست طالبان خواهیم بود."

این در حالی است که سخنگوی طالبان به صدای امریکا ادعا کرده که در حدود ۸۰ ولسوالی اخیراً به تصرف آن گروه در آمده، اما حکومت این ادعا را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG