لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت آبلهٔ میمون را 'وضعیت اضطراری صحی جهانی' اعلام کرد


رییس سازمان جهانی صحت روز شنبه ۲۳ جولای ( اول اسد) با اشاره به گسترش بیماری آبلهٔ میمون در بیش از ۷۵ کشور جهان، با استفاده از اختیارات خود، این بیماری را "وضعیت اضطراری صحی جهانی" اعلام کرد.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت، کمیته‌ای از متخصصان صحی را تشکیل داد تا تصمیم بگیرد که آیا بالاترین سطح هشدار سازمان جهانی صحت - وضعیت اضطراری صحی جهانی - را در مورد شیوع آبلهٔ میمون صادر کنند یا خیر، اما مانند ماه گذشته، آنان در مورد به اجماع نرسیدند.

ماه گذشته نیز چنین کمیته‌ای تشکیل شده بود، اما در آن وقت بیش از سه هزار مورد در ۴۷ کشور به سازمان جهانی صحت گزارش شده بود. اکنون شیوع این بیماری افزایش یافته و بیش از ۱۶ هزار مورد در ۷۵ کشور جهان گزارش شده است. تاکنون سازمان جهانی صحت پنج مورد مرگ ناشی از بیماری را ثبت کرده است.

رییس سازمان جهانی صحت گفت که اطلاعات موجود را به دقت بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که خطر شیوع بیشتر بین المللی این بیماری وجود دارد.

او افزود: "بنابراین، به طور خلاصه، ما شیوعی داریم که از طریق روش‌های جدید انتقال می کند که در مورد آن خیلی کم می‌دانیم. [این بیماری] به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته است و معیارهای مندرج در مقررات بین المللی صحی را پوره می‌کند. بنابر این دلایل، من تصمیم گرفتم که شیوع جهانی آبلهٔ میمون نشان دهنده یک وضعیت اضطراری صحی عمومی با نگرانی بین المللی است. "

آقای گیبریسوس می‌گوید که سازمان جهانی صحت خطر آبلهٔ میمون را در مناطق مختلف جهان، به استثنای اروپا، متوسط ارزیابی می‌کند. این سازمان خطر شیوع این بیماری را در اروپا بلند خوانده است.

اگرچه امکان گسترش بیشتر بین المللی وجود دارد، او می گوید که خطر شیوع آن از طریق سفرهای بین المللی در حال حاضر کم است.

این بیماری که نخستین بار در میمون‌ها شناسایی شد، معمولاً از طریق تماس نزدیک گسترش می‌یابد. در حال حاضر، شیوع این بیماری در اکثریت موارد در همجنس‌گرایان، دگرباشان مرد و سایر مردانی دیده شده است که با هم مقاربت جنسی داشته اند.

این بیماری عمدتاً به طور محدود در کشورهای افریقای غربی مشاهده شده است، ولی از ماه می به این طرف واقعات آبلهٔ میمون در شماری از کشور های اروپایی و امریکا نیز دیده شده است.

آبله میمون معمولاً یک بیماری ویروسی خفیف است و با علایمی چون سردردی، تب و آبله‌ها که معمولاً از صورت شروع شده و به تمام بدن گسترش می‌یابد، همراه می‌باشد.

واکسین خاصی برای آبله میمون وجود ندارد، اما مطالعات نشان می‌دهند که واکسین‌ مرض چیچک برای جلوگیری از آبلۀ میمون ۸۵ در صد موثریت دارد.

XS
SM
MD
LG