لینک های دسترسی

Breaking News

۱۱۲۶ کودک در افغانستان به کووید۱۹ مبتلا شده اند – تحقیق


یافته‌های یک تحقیق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که از آغاز شیوع کروناویروس تا پنجم ماه میزان در این کشور، ۱۱۲۶ کودک به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند.

در این تحقیق که ناوقت دیروز ۲۱ نومبر ( اول قوس) نشر شد، آمده است: "از این میان ۸۵ تن زیر ۷ سال، ۱۹۰ تن زیر ۱۳ سال و ۸۵۱ تن دیگر زیر ۱۹ سال بوده ‌اند."

کمیسیون حقوق بشر گفته است که تا اکنون شش کودک، یک دختر و پنج پسر، پس از ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان باخته اند.

بر اساس آمار وزارت صحت عامهٔ‌ افغانستان، شمار مجموعی مبتلایان در این کشور به به بیش از ۴۴۷۰۰ نفر رسیده است.

بر بنیاد یافته‌های این تحقیق، شیوع کروناویروس منجر به افزایش سو تغذی در کودکان نیز شده است.

شمار کودکانی که در افغانستان به سو تغذی حاد مواجه اند به ۲.۹ میلیون می‌رسد.

آمار ارایه‌شده نشان می‌دهد که شمار کودکان نیازمند از ۵.۲۶ میلیون در افغانستان پس از شیوع کروناویروس به ۸.۱۲ میلیون افزایش یافته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر از چگونگی برنامه‌های آگاهی عامه در مورد وقایه از کروناویروس انتقاد کرده است.

همچنان این تحقیق بیان کرده است: "در جریان بحران کرونا نزدیک به ۱۰ میلیون طفل از رفتن به مکتب و دسترسی به آموزش‌های علمی بازمانده اند. آموزش‌های آنلاین وزارت معارف نیز موثریت چندانی نداشته و به دلایل مانند فقر، نبود انترنت در منطقه و نبود برق مورد نیاز دستگاه‌های تلیفون و کمپیوتر، تعداد زیادی از متعلمان نتوانسته ‌اند از این برنامه استفاده کنند".

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که از میان ۱۰۲ مکتب (۸۹ مکتب دولتی و ۱۳ مکتب خصوصی) که پرسش‌نامۀ این نهاد را پاسخ داده اند، تنها پنج مکتب دولتی و ۱۱ مکتب خصوصی در دورۀ قرنطین و تعطیلی مکاتب، برنامه‌های آموزشی آنلاین داشته اند.

این نهاد از افزایش کودکان کارگر در نتیجۀ بحران کروناویروس به شدت اظهار نگرانی کرده است.

کمیسیون حقوق بشر گفت است که بر اساس سکرتریت اطفال در وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان، پیش از بحران کووید۱۹ شمار کودکان کارگر در این کشور به ۲.۱ میلیون می‌رسید که ۱.۳ میلیون آنان مصروف کارهای شاقه بودند.

اما بر اساس تحقیق تازه "این آمار در حال حاضر و بعد از توسعۀ بحران کرونا به شدت افزایش یافته و تعداد اطفال کارگر در مجموع به ۲.۵ میلیون افزایش یافته است که از این میان ۱.۵ میلیون کودک مصروف کارهای شاقه می‌باشند".

این درحالی است که بر اساس معلومات وزارت صحت عامۀ افغانستان، این کشور با موج دوم کروناویروس مواجه است.

XS
SM
MD
LG