لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار از موج مرگبار دوم کووید۱۹ در شرق میانه


سازمان جهانی صحت گفته است که با فرارسیدن فصل سرما، واقعات کروناویروس در سرتاسر شرق میانه افزایش یافته است.

احمد المنظری، مسوول سازمان جهانی صحت در حوزۀ شرق مدیترانه روز پنج شنبه ۱۹ نومبر (۲۹ عقرب) گفت که یگانه راه برای جلوگیری از افزایش مرگ و میر ناشی از کروناویروس این است که محدودیت‌ها فوراً وضع شده و تدابیر پیشگیرانه عملی شود.

آقای المنظری در یک کنفرانس خبری در قاهره به خاطر اینکه شماری از کشورهای شرق میانه محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از همه‌گیری کروناویروس را لغو یا سهل کرده اند، ابراز نگرانی کرد.

او گفت که اقدامات اساسی برای جلوگیری از گسترش کروناویروس از رعایت فاصلۀ اجتماعی گرفته تا پوشیدن ماسک به گونۀ کامل در کشورهای حوزۀ شرق مدیترانه عملی نمی‌شود و به گفتۀ وی از همین رو واقعات کووید۱۹ در این منطقه رو به افزایش است.

با اشاره به بیش از ۳.۶ میلیون مورد ابتلا به کووید۱۹ و افزون بر ۷۶ هزار مرگ ناشی از این بیماری در نه ماه گذشته در شرق میانه، آقای المنظری هشدار داد که زندگی شمار زیاد مردم هنوز هم در خطر است.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، بیشترین واقعات جدید کووید۱۹ در هفتۀ گذشته در ایران، اردن و مراکش ثبت شده است و شمار واقعات جدید در پاکستان و لبنان نیز رو به افزایش است.

اما ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه بلندترین میزان ابتلا و مرگ ناشی از کووید۱۹ را دارد و بر اساس آخرین آمار، مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در ایران به ۴۳۴۰۰ نفر رسیده است.

افزایش واقعات در ایران، حکومت آن کشور را که در اوج همه‌گیری کروناویروس به وضع قیود و محدودیت‌ها چندان مایل نبود، واداشته است تا محدودیت‌های شدید را در تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران نافذ کند.

در پاکستان، فیصل سلطان، دستیار ویژۀ صدر اعظم آن کشور در امور خدمات ملی صحی به خبرنگاران گفت که با فرارسیدن سرما شیوع کروناویروس افزایش یافته است. هرچند پاکستان در آغاز همه‌گیری با وضع محدودیت‌ها از شیوع گستردۀ کروناویروس جلوگیری کرده بود، با رفع این محدودیت‌ها شمار واقعات دوباره افزایش یافته است.

آقای سلطان هشدار داد که موج دوم کروناویروس اگر خطرناک‌تر از موج نخست آن نباشد، کمتر هم نیست. او مردم را ترغیب کرد تا سفارشات بهداشتی را رعایت کرده و از برگزاری و حضور تجمعات بزرگ پرهیز کنند.

با اینحال، احمد المنظری از پیشرفت‌ها در زمینۀ تولید واکسین کووید۱۹ استقبال کرد اما گفت که تا محو کامل همه‌گیری کروناویروس فاصلۀ زیادی باقی مانده است. او گفت: "نمی‌توانیم و نباید منتظر بمانیم تا واکسین مصوون و موثر در دسترس همه قرار گیرد. نمی‌دانیم که [واکسین] چه زمانی در دسترس قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG