لینک های دسترسی

Breaking News

برگشت و اخراج بیش از یک میلیون مهاجر افغان از ایران و پاکستان


سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) گفته است که از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، بیش از یک میلیون مهاجر افغان از ایران و پاکستان به افغانستان برگشته و یا اخراج شده اند.

این سازمان روز دوشنبه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) در صفحۀ تویترش نگاشته است که بسیاری این پناهجویان افغان به گونۀ دواطلبانه برگشته اند، اما شمار دیگر آنان از سوی ایران و پاکستان به گونۀ اجباری اخراج شده اند.

بر اساس معلومات سازمان بین‌المللی مهاجرت بسیاری کسانی که به افغانستان برگشته اند مدرک قانونی نداشته و به گونۀ غیرقانونی وارد ایران و پاکستان شده بودند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت با برگشت مهاجرین افغان از ایران و پاکستان، آنان را شناسایی و کمک مالی کرده و نیز زمینه آموزش‌های حرفه‌ای را برای آنان در افعانستان فراهم می‌کنند.

پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان، این کشور با بحران جدی اقتصادی و بشری به دلیل قطع کمک‌های خارجی و انجماد سرمایه‌های افغانستان در بانک‌های خارجی روبرو شده و باشندگان آن مجبور شده اند که به کشورهای همسایه روبیاورند.

پیش از این نهادهای امدادرسان و شاهدان عینی گفته بودند که مقام‌های ایرانی هر هفته هزاران مهاجر افغان را بدون در نظرداشت تهدید گرسنگی و فقر در افغانستان، رد مرز می‌کنند.

برخی کسانیکه از ایران رد مرز شده اند به خبرگزاری فرانس‌پرس گفتند که پیش از منتقل شدن به مرز افغانستان، در "بازداشتگاه‌های مزدحم و کثیف در ایران" نگهداری شده و مسوولان ایرانی با آنان بدرفتاری کرده اند.

این در حالی است که اخیراً کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، با اشاره به "وضعیت به شدت ناپایدار" در افغانستان، پس از مسلط شدن طالبان، از همه کشورهای جهان خواسته است که اخراج اجباری مهاجرین افغان را متوقف کنند.

XS
SM
MD
LG