لینک های دسترسی

Breaking News

ملا ترابی: مجازات رژیم پیشین طالبان دوباره اعمال می‌شود


ملا نورالدین ترابی، یکی از بنیانگذاران گروه طالبان و سرپرست وزارت عدلیه رژیم پیشین این گروه گفته است که قوانین سختگیرانه‌ای که از سوی طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نافذ شده بود، دوباره اعمال خواهد شد.

آقای ترابی در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس ضمن رد انتقادات از عملکردهای رژیم پیشین طالبان گفت: "همه ما را به خاطر اجرای حکم در ستدیوم نقد می‌کنند، اما ما هرگز در مورد قوانین و مجازات آنان چیزی نگفته ایم. هیچ کسی به ما گفته نمی‌تواند که قوانین مان چگونه باید باشد. ما از اسلام پیروی کرده و قوانین مان را بر اساس قرآن خواهیم ساخت."

با برگشت طالبان به قدرت در افغانستان، این گروه تا کنون به زنان، به استثنای برخی ادارات معدود، اجازۀ کار نداده و نیز با آغاز دروس مکاتب، به شاگردان دختر در مکاتب متوسطه و لیسه تا هنوز اجازۀ رفتن به مکتب را نداده اند.

ملا ترابی که اکنون ۶۰ سال عمر دارد و سرپرست ادارۀ زندان‌ها در کابینۀ سرپرست کنونی طالبان است، ضمن دفاع از کارنامۀ رژیم پیشین طالبان گفته است: "قطع دستان [دزدان] برای امنیت بسیار ضروری است."

او گفته است که کابینۀ سرپرست طالبان سرگرم ایجاد یک پالیسی است که آیا مجازات حدود شرعی از این پس در حضور عام انجام شود یا خیر. طالبان در دهۀ ۱۹۹۰ احکام شرعی را در محضر عام و عمدتاً در غازی ستدیوم تطبیق می‌کردند.

در چند هفتۀ گذشته، کم از کم در دو مورد طالبان مظنونین "سرقت" را سوار بر موتر در شهر کابل گشتانده و در یک مورد روهای آنان را سیاه کرده بودند؛ کاری که همواره در رژیم قبلی طالبان انجام می‌شد.

ملا ترابی که نام وی درج فهرست تحریم‌های ملل متحد است به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است: "ما نسبت به گذشته تغییر کرده ایم."

او گفته است که طالبان اکنون به تماشای تلویزیون، داشتن موبایل و عکس و تصویربرداری اجازه می‌دهند زیرا به گفتۀ وی "این نیازمندی مردم است" و نیز طالبان به رسانه‌ها به عنوان ابزاری برای اشاعۀ پیام‌های شان می‎نگرند.

با اینحال، ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان بر تعهدات لفظی طالبان بی باور بوده و همواره تاکید کرده اند که این گروه باید در زمینۀ تشکیل حکومت همه‌شمول که همه اقشار در آن نمایندگی داشته باشند، احترام به حقوق بشر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌ها و قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن گام‌های عملی بردارند.

XS
SM
MD
LG