لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان برخی اعضای باقی‌ماندۀ کابینۀ خود را اعلام کردند


گروه طالبان اعلام کرد که برخی از چهره‌های دیگر را در راس وزارت خانه‌ها به عنوان سرپرست وزیران گماشته و گفته است که این روند جریان دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز سه شنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) گفت که بر اساس تصمیم رهبری این گروه، نورالدین عزیزی، به عنوان سرپرست وزارت تجارت و صنایع و قلندر عباد، منحیث سرپرست وزارت صحت عامه طالبان تعیین شده اند.

طالبان گفته اند که آقای عزیزی باشندۀ ولایت پنجشیر و از تجاران این ولایت است. همچنین محمد بشیر، منحیث معاون اول و محمد عظیم سلطان‌زاده، به عنوان معاون دوم وزارت تجارت و صنایع گماشته شده اند.

بر اساس معلومات سخنگوی طالبان، عبدالباری عمر و محمد حسن غیاثی، منحیث معاونان وزارت صحت عامۀ این گروه تعیین شده اند. آقای مجاهد کابینۀ این گروه را "همه‌‌شمول" عنوان کرد و گفت که آقای غیاثی از قوم "هزاره" است.

همچنین، ملا محمد ابراهیم، به عنوان معاون امنیتی وزارت داخله، ملا عبدالقیوم ذاکر، به عنوان معاون وزارت دفاع، نظرمحمد مطمین، منحیث سرپرست کمیته ملی المپیک، مجیب‌الرحمان عمر، به عنوان معین وزارت انرژی و برق، غلام‌غوث، منحیث معاون وزارت مبارزه با حوادث طبیعی و محمد فقیر، به عنوان سرپرست اداره احصاییه مرکزی گماشته اند.

رهبری طالبان همچنین گل‌محمد را به عنوان معاون اول و گل‌زرین کوچی را منحیث معاون دوم وزارت سرحدات، ارسلا خروتی را به عنوان معاون وزارت مهاجرین، لطف‌الله خیرخواه را به عنوان معاون وزارت تحصیلات عالی و نجیب‌الله را منحیث رییس اداره انرژی و اتمی تعیین کرده است.

طالبان درست، سه هفته پس از مسلط شدن به افغانستان برخی اعضای کابینۀ خود را نیز اعلام کرده بودند که این کابینه به خاطر "عدم حضور زنان، تک قومی بودن و حضور چهره‌های جنجال برانگیز که در فهرست دهشت افگنان امریکا قرار دارد"، واکنش‌های برخی کشورها را به دنبال داشت.

لغو مراسم تحیلف طالبان

پیش از این برخی رسانه‌های محلی از آمادگی‌های طالبان به هدف برگزاری مراسم تحلیف کابینۀ این گروه در روزهای پیش‌رو خبر داده بودند، اما سخنگوی این گروه گفت که این مراسم در حال حاضر لغو شده است.

آقای مجاهد دربارۀ لغو این مراسم معلومات بیشتر نداد، اما افزود: "رهبری ما لازم دانست که قبل از اینکه مراسم تحلیف برگزار شود...بهتر است که مسوولین مستقیماً بروند و وارد کار شوند و خدمات ارایه بکنند چرا که دیر شد ادارات بسته بودند."

گروه طالبان به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) کنترول افغانستان را در اختیار گرفتند و با آنکه بیش از یک ماه از آن می‌گذرد تا کنون بسیاری ادارات دولتی به روی مراجعین مسدود است.

مقام‌های طالبان گفته اند که تلاش‌های آنان برای بهبود وضعیت موجود در این کشور جریان دارد و به زودی تمامی ادارات دولتی دوباره به فعالیت آغاز خواهند کرد و نیز مامورین دولتی بر سر کار خود برخواهند گشت.

XS
SM
MD
LG