لینک های دسترسی

Breaking News

روز ملی خبرنگاران در افغانستان؛ 'رسانه‌ها و خبرنگاران با مشکلات متعدد مواجه اند'


شماری از نهادهای حامی رسانه‌ها به مناسبت ۲۷ حوت "روز ملی خبرنگاران در افغانستان" از افزایش خشونت‌ها علیه خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که فعالیت کار رسانه‌ای با گذشت هر روز در افغانستان بدتر می‌شود.

دفتر حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) روز شنبه ۱۸ مارچ (۲۷ حوت) گفت که بسیاری از رسانه‌ها در این کشور به دلیل محدودیت‌های طالبان و مشکلات اقتصادی مسدود شده و هزاران خبرنگار به شمول زنان شغل شان را از دست داده اند.

نی گفته است: "آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی به رسانه‌ها، خبرنگاران، فعالیت‌‌ رسانه‌ای و خبرنگاری نسبتاً چالش آفرین بوده است. هنوز دیری از آغاز این ‌سال نمی‌گذرد که شاهد اوج‌گیری خشونت‌ها در برابر خبرنگاران استیم."

هفته گذشته یک انفجار در میان خبرنگاران در مرکز فرهنگی تبیان در شهر مزار شریف به وقوع پیوست که در اثر آن، دو خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشته و ۱۸ خبرنگار دیگر زخمی شدند.

این نهاد حامی خبرنگارن از مقامات طالبان خواسته است که به فعالیت‌های رسانه‌ای در افغانستان احترام گذاشته و نگذارند که بیشتر از این به آزادی بیان صدمه وارد شود.

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان نیز می‌گویند که روز ملی خبرنگاران در افغانستان در حالی فرا رسیده که جامعۀ خبرنگاری با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

این اتحادیه افزوده که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان فعالیت حدود ۵۰ درصد رسانه‌ها در این کشور متوقف شده و همچنان ۵۳ درصد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای شغل خود را از دست داده اند.

این نهاد حامی خبرنگاران افزوده است: "اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان...با درنظرداشت وضعیت کلی رسانه‌ها از نهادهای بین‌المللی و امارت اسلامی می‌خواهد که برای تغییر وضعیت گام‌های موثری بردارند تا باشد به نگرانی و مشکلات خبرنگاران افغانستان نقطه پایان گذاشته شود."

این دو نهاد حامی خبرنگاران آمار دقیق از رسانه‌های که در یک‌ونیم سال گذشته در افغانستان که از فعالیت باز مانده، ارایه نکرده اند، اما اخیراً سازمان گزارشگران بدون مرز گفت که ۲۱۹ رسانهٔ چاپی، صوتی و تصویری در این کشور از نشرات باز مانده است. به گفتۀ این سازمان، پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ۵۴۷ رسانه وجود داشت، اما در حال حاضر تنها، ۳۲۸ رسانه در این کشور فعال است.

طالبان در ماه‌های اخیر، بارها خبرنگاران را در کابل و اکثر ولایات افغانستان بازداشت و حتا لت و کوب کرده اند. در حال حاضر چندین خبرنگار به شمول مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار در بند این گروه به سر می‌برد.

در این حال، منابع محلی می‌گویند که طالبان هفته گذشته قدرت‌الله نوری، خبرنگار محلی در پروان را بازداشت و به مکان نامعلوم انتقال داده اند.

یکی منبع که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که افراد طالبان پنج روز پیش، این خبرنگار محلی را از نزدیک خانه‌اش در ولسوالی جبل‌السراج این ولایت بازدشات و با خود برده اند.

به گفتۀ او طالبان درباره بازداشت این خبرنگار محلی به خانواده‌اش تا کنون هیچ چیزی نگفته و آنان در وضعیت سرگردانی به سر می‌برند.

۲۷ حوت "روز ملی خبرنگاران در افغانستان" در زمان حکومت به ر رهبری محمد اشرف غنی درج تقویم افغانستان شد و پس از آن، همه ساله از این روز در کابل و اکثر ولایات افغانستان تجلیل می‌شد.

اما با حاکمیت طالبان بر افغانستان، این گروه بسیاری از روزهای مناسبتی به شمول روز ملی خبرنگاران را از تقویم این کشور لغو کرده و همچنان از تجلیل آن خودداری کرده اند.

XS
SM
MD
LG