لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگران بدون مرز خواستار رهایی یک خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار از بند طالبان شد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

سازمان گزارشگران بدون مرز و ۱۴ رسانه‌ و مرکز تولید محصولات رسانه‌ای در فرانسه از طالبان خواسته اند که مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار، را از بند رها کنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه ششم فبروری (۱۷ دلو) در اعلامیه‌ای گفته است که این خبرنگار، یک ماه قبل توسط افراد طالبان در کابل بازداشت و تا اکنون در زندان این گروه به سر می‌برد.

این سازمان و رسانه‌های فرانسوی، بازداشت مرتضی بهبودی را توسط طالبان "نامعقول" خوانده و گفته اند که تلاش‌های آنان برای رهایی این خبرنگار بی‌نتیجه مانده است.

در اعلامیه آمده است: "ما در حدود ۳۰ روز دربارۀ بازداشت مرتضی بهبودی، خبرنگاری که شهروندی افغانستان و فرانسه را دارد و اکنون در کابل، پایتخت افغانستان، زندانی است، خاموش ماندیم. امروز ما جهان را، به امید این که، او هرچه زودتر آزاد شود و به فرانسه باز گردد، آگاه می‌سازیم."

به گفتۀ این سازمان، آقای بهبودی در رسانه‌های مختلف فرانسه کار کرده است. گزارشگران بدون مرز اضافه کرده که مرتضی بهبودی به تاریخ ۱۵ جدی برای تهیه گزارش به کابل سفر کرد و ۴۸ ساعت بعد، هنگامی که قصد داشت اعتبارنامۀ مطبوعاتی خود را از وزارت خارجۀ حکومت طالبان دریافت کند، بازداشت شد.

این سازمان افزوده است: "ما تنها چیزی که می‌دانیم، این‌ که او پس از ۱۱ روز بازداشت در یکی از حوزه‌های امنیتی کابل به دلیل نداشتن اعتبارنامه‌ مطبوعاتی، به زندان دیگری در کابل منتقل شده و گفته می‌شود که متهم به جاسوسی شده است."

این نهادهای رسانه‌ای از حکومت طالبان خواسته اند که به این "وضعیت بیهوده" پایان داده و آقای بهبودی را از بند رها کنند.

طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در اگست ۲۰۲۱، محدودیت های جدی بر آزادی رسانه‌ها اعمال کرده اند که امنیت و رفاه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را به خطر انداخته است.

پیش از این، مرکز خبرنگاران افغانستان گفته بود که در جریان بیشتر از یک سال گذشته، حد اقل ۲۴۵ رویداد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را به ثبت رسانده که این واقعات شامل بازداشت‌، خشونت فزیکی، تهدید و ارعاب، جراحت و حتا کشته‌شدن دو کارمند رسانه‌ای بوده است.

مرکز خبرنگاران همچنان گفته بود که در این مدت، ۱۳۰ مورد بازداشت موقت توام با خشونت و تهدید توسط طالبان به ثبت رسیده است.

همچنان اخیراً هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان از افزایش بی‌سابقۀ خشونت علیه خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفت که در بیشتر از یک سال گذشته، بیش از ۲۰۰ مورد نقض حقوق بشری علیه خبرنگاران را ثبت کرده است.

XS
SM
MD
LG