لینک های دسترسی

Breaking News

ستولتنبرگ: حمایت مالی ناتو به نیروهای افغان ادامه خواهد داشت


ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو در دیدار با وزیر دفاع ایالات متحده در پنتاگون گفت که ناتو با حضور غیرنظامی خویش به حمایت از افغان‌ها و نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهد داد.

آقای ستولتنبرگ روز دوشنبه هفتم جون (۱۷ جوزا) گفت: "با ادامهٔ‌ فراهم آوری بودجه به نیروهای امنیت افغان و بررسی احتمال فراهم آوری آموزش به نیروهای افغان در خارج از کشور و حفظ و مراقبت از زیربنا‌های مهم مانند میدان هوایی (کابل) به حمایت خویش ادامه خواهیم داد."

آقای ستولتنبرگ پیش از این ملاقات گفت که با خروج نیروهای ناتو و امریکا از افغانستان، هیچ تضمینی وجود ندارد که حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور پیروز شوند یا پابرجا بمانند.

او علاوه کرد: "در جریان این سال‌ها،‌ ما توانستیم نیروهای امنیتی افغان را ایجاد و آموزش دهیم تا آنان اکنون مسوولیت امنیتی کشور شان را بر عهده بگیرند."

اما این مقام ناتو گفت که تردید‌ها در مورد اینکه نیروهای امنیتی افغان بتوانند بدون حمایت قابل توجه نیروهای ناتو و امریکا کارا باشند، همچنان باقی مانده است.

این در حالی است که رییس جمهور افغانستان گفته است که نیروهای دفاعی و امنیتی افغان توانایی دفاع مستقلانه را دارند و این کشور در حالت سقوط قرار ندارد.

او به تاریخ ۱۵ اپریل گفت که نیروهای افغان "از چندین سال به ‌این‌سو، ۹۴ درصد عملیات‌ها را به گونۀ مستقلانه انجام می‌دهند."

این در حالی است که قوماندانی مرکزی ایالات متحده امروز گفت که روند خروج نیروها از افغانستان در حدود ۵۰ در صد تکمیل شده است. قرار است این روند تا ۱۱ سپتمبر امسال تکمیل شود.

از سوی دیگر لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که روند خروج نیروها از افغانستان به خوبی به پیش می‌رود و ایالات متحده در این خصوص با شرکای ماموریت حمایت قاطع نیز کمک می‌کند.

آقای آستن مذاکرات میان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان را نیز با منشی عمومی ناتو به بحث گرفت.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در بودجهٔ سال مالی ۲۰۲۲ اش، کمک ۳.۳ میلیارد دالری به نیروهای افغان را پیشنهاد کرده است.

ایالات متحده امیدوار است که پول بیشتر بتواند خلای ناشی از خروج نیروهای محاربوی امریکایی را در افغانستان پر سازد.

این پیشنهاد، ۳۰۰ میلیون دالر بیشتر از معاونتی است که ایالات متحده سال گذشتهٔ مالی به افغانستان داده بود و اگر کانگرس آنرا منظور کند، این پول نیازمندی‌های ۳۵۲ هزار نیروی مسلح افغان در بخش تجهیزات، آموزش و زیربنا را مرفوع خواهد ساخت.

حکومت افغانستان از این تصمیم آقای بایدن استقبال کرد.

افزون بر این، وزارت خارجهٔ ایالات متحده اخیراً از دو بستهٔ کمک‌های جداگانه مالی ۳۰۰ میلیونی و ۲۶۶ میلیونی به افغانستان خبر داده است.

در حالی که کمک‌های جهانی با نیروهای افغان ادامه دارد، حکومت ایالات متحده از رهبران دولت افغانستان و گروه طالبان خواسته است تلاش‌هایشان را در جهت دستیابی به یک توافق سیاسی و آتش بس دایمی تسریع کنند و به درگیری‌های چهل ساله پایان دهند.

به سلسلۀ تلاش‌های ایالات متحده برای تامین صلح در افغانستان، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان دور تازۀ سفرش را به کابل، دوحه و برخی کشورهای منطقه آغاز کرده است.

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا ناوقت روز شنبه پنجم جون (۱۵ جوزا) در اعلامیه‌ای گفته است که در این سفر، آقای خلیلزاد را هیاتی متشکل از نمایندگان شورای امنیت ملی، وزارت دفاع و ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی (USAID) همراهی می‌کند.

XS
SM
MD
LG