لینک های دسترسی

Breaking News

فرمانده امریکایی از تلفات سنگین داعش در افغانستان خبر داد


اکثر عمال داعش در افغانستان اعضای پیشین تحریک طالبان پاکستانی و جنبش اسلامی ازبکستان اند
اکثر عمال داعش در افغانستان اعضای پیشین تحریک طالبان پاکستانی و جنبش اسلامی ازبکستان اند

فرمانده ارشد نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان میگوید که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به حمایت سربازان امریکایی حدود ۳۰۰ جنگجوی داعش را در دو هفتۀ گذشته در ولایت ننگرهار از بین برده اند.

جان نیکلسن این تلفات را ضربۀ سنگین به شورشیان وابسته به داعش در افغانستان خوانده گفت که نبرد در ننگرهار بخشی از عملیات سربازان امریکایی برای از بین بردن توانمندی گروه دولت اسلامی است تا در عراق یا سوریه و یا هم افغانستان سربلند نکنند.

فرمانده ناتو در افغانستان همچنان گفت که سربازان افغان با عملیات بیشتر تهاجمی بر تندروان، امسال در مقایسه با سال گذشته موفق تر بودند.

جنگجویان داعش، که گمان میرود در سه یا چهار ولسوالی افغانستان حضور دارند، ماه گذشته مسوولیت حملۀ مرگبار بر مظاهرات مردم در شهر کابل را به دوش گرفت که در آن بیش از ۸۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان، کشته شدند.

آقای نیکلسن هنگام صحبت با نظامیان هندی در دهلی جدید گفت که هرچند ارایۀ شمار دقیق جنگجویان داعش در افغانستان دشوار است، اما به گفتۀ وی با کشته شدن ۳۰۰ جنگجوی داعش در واقع ۲۵ درصد تشکیلات آن گروه در افغانستان از میان برداشته شده است.

نخست در سال ۲۰۱۵ جنگجویانی به نام داعش در افغانستان اعلام موجودیت کردند و زمانی هم، در اوج فعالیت، آن گروه کم و بیش ۳۰۰۰ جنگجو در افغانستان داشت که اکثر آنان اعضای پیشین گروههای تندرو مانند تحریک طالبان پاکستان و جنبش اسلامی ازبکستان میباشند.

گروه دولت اسلامی در افغانستان پیش از این تهدید کوچکتر در مقایسه با طالبان پنداشته می شد. اما پس از حملۀ مرگبار کابل، داعش به صفت یک نیروی خطرناک در افغانستان چهره بدل کرده است.

مقامهای نظامی ناتو در افغانستان روز سه شنبه اعلام کردند که سربازان امریکایی در ولایت ننگرهار پس از آنکه مورد حملۀ داعش قرار گرفتند، مجبور شدند که یک مقدار اسلحه و مهمات خود را به جا گذاشته و عقب نشینی کنند.

جنگجویان داعش تصاویری را در انترنت پخش کردند که یک مقدار اسلحه و مهمات امریکایی را در قبضۀ جنگجویان آن گروه در افغانستان نشان میدهد.

XS
SM
MD
LG