لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید ناتو به از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان


ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو به از سرگیری مذاکرات صلح زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای امور مصالحه افغانستان با طالبان اند.

آقای ستولتنبرگ ضمن اشاره به دیدارش با آقای خلیلزاد گفت که دور قبلی مذاکرات امریکا با طالبان، متوقف شد؛ اما به گفتۀ وی طالبان باید خود را برای یک توافق خوب آماده کنند.

این مقام ناتو که چهارشنبه ۲۳ اکتوبر (اول عقرب) پیش از آغاز نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل، صحبت می‎کرد، با اشاره به مذاکرات آقای خلیلزاد با طالبان گفت: "ناتو از آغاز دوبارۀ این مذاکرات حمایت می‌کند. اما طالبان نیاز دارند که تمایل واقعی شان را در این زمینه نشان دهند و تعهدات صادقانه دهند تا یک توافق معتبر صلح به دست آید، چون به توافقی نیاز است که سبب حفظ دست‌آوردها شود".

به گفته آقای ستولتنبرگ، میان تلاش نظامی و مذاکرات صلح با طالبان که باید به گونۀ همزمان صورت گیرد، هیچ تناقضی وجود ندارد؛ چون تلاش‌های نظامی "بهترین راه زمینه ساز به یک راه حل سیاسی است".

در همین حال، این مقام ناتو افزود که افغانستان در خط مقدم نبرد با گروه داعش قرار دارد. او با اشاره به فعالیت داعش گفت که این گروه در سوریه و عراق شکست خورده و اکنون در تلاش انسجام جنگجویان خود در افغانستان است.

همچنان آقای ستولتنبرگ در مورد انتخابات افغانستان گفت که تمام طرف‌ها دخیل در انتخابات باید منتظر اعلام نتیجه از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی باشند.

قرار است نشست وزیران دفاع ناتو روز پنجشنبه ۲۴ اکتوبر (دوم عقرب) در بروکسل آغاز شود و افغانستان نیز از مسایل مهم مورد بحث در این نشست است.اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان نیز در این نشست اشتراک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG