لینک های دسترسی

Breaking News

'افغانستان هنوز برای اشتراک در نشست چین تصمیم نگرفته است'


Arg
Arg

وزارت دولت افغانستان در امور صلح اعلام کرده که گفتگوها با چین در مورد جزییات برگزاری نشست بین‌الافغانی در این کشور جریان دارد.

ناجیه انوری، سخنگوی این وزارت گفت: "در صورتی که معیارهای قابل قبول در نظر گرفته شده باشد، در حصه اشتراک در این برنامه تصمیم گرفته خواهد شد."

به گفتۀ خانم انوری، دولت افغانستان بر همه‌شمول بودن و نقش مرکزی دولت در صورت برگزاری این نشست تاکید دارد.

خانم انوری افزود که وزارت دولت در امور صلح از هرگونه گفتگوها بین افغان‌ها به عنوان یک‌ اصل استقبال می‌کند، اما توقع دارد که این گونه دیالوگ‌ها در پروسه صلح، یک گام به جلو باشد.

سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح گفت که نشست دوحه با توجه به شیوه انتخاب اشتراک‌کنندگان و تنظیم اجندای آن، یک گام به پیش بود و "برای پیشبرد پروسه صلح مسیر سازنده‌ای را روشن ساخت."

دعوت چین از طالبان

دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرده است که هیاتی به رهبری ملا عبدالغنی برادر، برای حضور در نشست بیجینگ که روی مساله صلح افغانستان به میزبانی چین برگزار می‌شود، دعوت شده است.

به گفتۀ برخی منابع در حکومت افغانستان، این نشست قرار است در اواخر ماه روان میلادی برگزار شود.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در تویترش گفته است که ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی این گروه شام چهارشنبه ۲۲ اکتوبر (۳۰ میزان) با دین شیجون، نماینده ویژه چین برای افغانستان در قطر روی نشست بین‌الافغانی در بیجینگ گفتگو کرده است.

به باور طالبان، نشست بیجینگ تداوم نشست‌های مسکو و دوحه است که تمام اشتراک‌کنندگان از آدرس شخصی حضور خواهند یافت و برای حل مساله افغانستان دیدگاه شخصی شان را بیان خواهند کرد.

این در حالی است که نزدیک به یک‌ونیم ماه از توقف گفتگوها میان ایالات متحده و نمایندگان طالبان سپری می‌شود؛ اما تلاش‌ها برای از سرگیری این گفتگوها جریان دارد.

XS
SM
MD
LG