لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو چهار طیارۀ دیگر جنگی به قوای افغان داد


نیروهای زیر فرمان ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان چهار طیارۀ دیگر نوعA29 را به قوای هوایی افغانستان تحویل داد که به گفتۀ مقام‌های افغان این طیاره‌ها قابلیت سربازان افغان را در نبرد بر ضد شورشیان بلندتر می‌سازد.

جنرال عبدالوهاب وردک قوماندان عمومی قوای هوایی افغانستاندر مراسم تحویدهی این طیاره ها در شهر مزار شریف، از ایجاد سه مرکز نظامی برای فعالیت طیاره‌های جنگی A29 در کشور خبر داد.

آقای وردک گفت ""در سال ۱۳۹۴ در عملیات‌هایی که اجرا می‌کردیم با چالش‌ها روبرو بودیم؛ اما در سال ۱۳۹۵ آن چالش‌ها رفع شده و قوت‌های ما ۶۰ تا ۷۰ درصد اکمال شده اند."

کاربرد طیاره های جنگیA29که بنام سوپرتکانو نیز یاد می‌گردد از زمان جنگ جهانی دوم مروج بوده و به تازگی بخش‌های این طیاره با تکنالوژی جدید و ۳۶ نوع اسلحۀ مختلف مجهز گردیده و در اختیار قوای هوایی افغان قرار گرفته است.

این طیاره‌ها که ساخت ایالات متحده امریکا و برازیل است، قادر به پرتاب بم‌های ۲۰۰ کیلویی است و بیشتر در کار حمایت هوایی از مسافت نزدیک موثر می‌باشد.

کشورهای عضو ناتو و ایالات متحده در کنفرانس وارسا تعهد کردند که تا ۲۰۲۰ سالانه ۴.۵ میلیارد دالر را به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مساعدت کنند، که تجهیز و تسلیح قوای هوایی افغان بخش عمدۀ آن است.

همچنان در بخش آموزشی، سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ پیلوت نظامی افغان در ایالات متحدۀ امریکا و جمهوری چک مهارت‌های پیلوتی و رزمی را فرا می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG