لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: کشته‌شدن منصور فرصتی برای صلح است


اوباما نیز کشته‌شدن ملا منصور را فرصتی برای مذاکرات صلح خوانده است
اوباما نیز کشته‌شدن ملا منصور را فرصتی برای مذاکرات صلح خوانده است

ناتو گفته است که ملا اختر محمد منصور سدی بر سر راه مذاکرات صلح بود و با کشته شدن او فرصتی برای مذاکرات صلح در افغانستان فراهم شده است.

اعلامیۀ که از آدرس ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو نشر شده است، ملا منصور را به عنوان شخصی یاد کرده است که تحت رهبری وی سربازان امریکایی و ناتو هدف قرار گرفته و به دستور حملات خونین بر افغان‌ها انجام می یافت.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا که در یک سفر سه روزه به ویتنام رفته است، نیز روز گذشته در سخنرانی خود، ملا منصور را مانعی در برابر مذاکرات صلح در افغانستان خواند و از طالبان خواست که از خشونت دست برداشته و به روند صلح بپیوندند.

سرمنشی ناتو یک بار دیگر با یادآوری از حمایت قاطع در افغانستان تأکید کرده است که ناتو به تجهیز، تمویل و آموزش نیروهای امنیتی افغان متعهد است.

از سوی دیگر پاکستان سفیر امریکا را در اسلام‌آباد احضار کرده و کشتن ملا اخترمحمد منصور را در خاک پاکستان، خلاف تمامیت ارضی آن کشور خوانده است.

پس از کشته‌شدن ملا اخترمحمد منصور، طالبان برای انتخاب رهبر جدید شان مشغول اند، برخی تحلیلگران به این باور اند که ممکن، ملا یعقوب پسر ملا محمد عمر به عنوان رهبر جدید طالبان برگزیده شود.

اما برخی دیگر از سران دیگر طالبان نام می‌برند، ملا هیبت‌الله معاون ملا اخترمحمد منصور شخصی است که گفته می‌شود ممکن طالبان او را به حیث رهبر جدیدشان انتخاب کنند. ملا هیبت‌الله از قوم نورزی است و به باور برخی تحلیلگران قوم نورزی در بین طالبان قوماندانان با نفوذ دارد.

سراج‌الدین حقانی پسر مولوی جلال‌الدین حقانی شخص دیگری است که از او نام برده می‌شود. سراج‌الدین حقانی در حال حاضر رهبری شبکۀ حقانی را به دوش دارد. به باور بعضی آگاهان شاید طالبان این شخص را به حیث رهبر برگزینند.

اما وحیده مژده یکی از تحلیلگران که از گروه طالبان شناخت دارد، به این باور است که سراج‌الدین حقانی از حوزۀ بزرگ کندهار نیست و با توجه به این مسأله که رهبری طالبان از حوزۀ بزرگ کندهار بیرون نمی‌گردد، ممکن سراج‌الدین حقانی به حیث رهبر جدید طالبان گماشته نشود.

دو هفته پیش وزارت داخلۀ افغانستان نیز اعلام کرد که رهبری جنگ در افغانستان را شبکۀ حقانی به دوش گرفته و در رهبری جنگ مخالفان بر ضد دولت تغییراتی به میان آمده است.

موتر حامل ملا اخترمحمد منصور عصر روز شنبه در منطقۀ «دالبندین» ایالت بلوچستان پاکستان هدف قرار گرفت و او با یک راننده کشته شدند.

رسانه‌های پاکستانی یک پاسپورت را به نام ولی‌محمد نشان داده اند که گفته می‌شود عکس آن مربوط ملا اخترمحمد منصور است، در این پاسپورت نشان داده شده که ملا اخترمحمد منصور به ایران رفته؛ اما ایران این مسأله را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG