لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: نشانه‌ای وجود ندارد که حمله بر پولند عمدی باشد


ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفته است که انفجار مرگبار در پولند شاید در اثر انفجار راکت‌های دافع هوای اوکراین بوده باشد، اما به گفتۀ وی روسیه "بار مسوولیت نهایی" جنگ اوکراین را بر دوش می‌کشد.

آقای استولتنبرگ روز چهارشنبه ۱۶ نومبر (۲۵ عقرب) در نشست سفیران ناتو گفت: "تحلیل مقدماتی ما نشان می‌دهد که این رویداد احتمالاً ناشی از پرتاب میزایل دافع هوای اوکراین بوده باشد که به دفاع از قلمرو اوکراین در برابر حملات راکت‌های کروز روسی پرتاب شده است."

منشی عمومی ناتو گفت که تحقیقات جریان دارد و باید منتظر نتایج آن بود. این مقام ناتو افزود که اصابت راکت بر پولند عمدی نبوده است، اما گفت: "آشکارا می‌گویم که این کار تقصیر اوکراین نیست. روسیه مسوول نهایی است که به جنگ غیرقانونی علیه اوکراین ادامه داده است."

نظامیان روسیه روز سه شنبه موجی از حملات راکتی را بر اوکراین انجام دادند. روسیه گفته است که در پیوند با اصابت راکت‌ها بر قلمرو پولند که منجر به ترس از گسترش جنگ شد، هیچ تقصیری ندارد.

پس از اصابت یک راکت ساخت روسیه در روستایی در نزدیکی مرز پولند با اوکراین که منجر به مرگ دو نفر شد، وارسا سفیر روسیه را احضا کرد و خواستار "توضیحات فوری و جامع" شد.

پولند همچنین خواستار برگزاری جلسۀ اضطراری ناتو شد، با آنهم رییس جمهور پولند از آغاز در این مورد محتاطانه صحبت کرده و گفته بود که احتمال دارد که این راکت توسط سیستم دافع هوای نیروهای اوکراینی پرتاب شده باشد.

استولتنبرگ همچنین گفته است که ناتو خطوط دفاعی خود را در امتداد مرزهای شرقی این پیمان تقویت بخشیده است. او گفت: "آماده استیم تا چنین اوضاع را با روش مستحکم، آرام و قاطع، و نیز با روشی که از تشدد بیشتر جلوگیری کند، رسیدگی کنیم."

منشی عمومی ناتو گفت که اعضای این پیمان در صدد اند تا چند قشر سیستم دفاعی را برای اوکراین فراهم کند تا به کیف این قابلیت را بدهد که راکت‌های کروز، میزایل‌های بالستیکی و درون‌های تهاجمی را سرنگون سازد.

XS
SM
MD
LG