لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به تامین صلح در افغانستان تعهد واقعی نشان دهند – ناتو


میرچا جیوانا، معاون منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی ( ناتو) گفته است که طالبان باید بدانند که در میدان جنگ برنده نخواهند شد و باید به کاهش خشونت متعهد بوده و تعهد واقعی شان را به آیندۀ صلح آمیز در افغانستان نشان دهند.

آقای جیوانا روز پنجشنبه ۱۳ فبروری (۲۴ دلو) در مقر ناتو در بروکسل گفت که اوضاع در افغانستان هنوز هم دشوار است اما به گفتۀ وی اعضای ناتو به تامین امنیت و ثبات دراز مدت در آن کشور تعهد قاطعانه دارند.

این درحالی است که وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو به روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۲-۱۳ فبروری) در مقر ناتو در شهر بروکسل بلجیم در مورد کمک به اردوی عراق برای مبارزه با داعش بحث داشته اند. بحث در مورد وضعیت در افغانستان نیز شامل اجندای این نشست بود.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو در نشست وزیران دفاع این پیمان گفت: "ناتو از تلاش‌های صلح به رهبری ایالات متحده که می تواند راه را برای مذاکرات بین الافغانی باز کند، کاملاً حمایت می‌کند. اما طالبان باید نشان دهند که با حسن نیت، متمایل و قادر به کاهش خشونت و سهمگیری در روند صلح اند."

پیشتر از این مارک اسپر، وزیردفاع ایالات متحدۀ امریکا گفته بود که پیشنهاد طالبان مبنی بر کاهش خشونت‌ها روی میز است و به گفتۀ وی واشنگتن در مورد این پیشنهاد با متحدان خود مشورت می‌کند.

در همین حال، بن والیس، وزیر دفاع بریتانیا گفته است که هنوز هم تهدید از جانب افغانستان متوجه متحدان ناتو است.

او گفت: "اگر طالبان به طور مثال وارد یک آتش بس دوامدار شوند، یک وضعیت بسیار مهم برای پیشرفت به افغانستان خواهد بود. نمی‌خواهیم بیش از زمان نیاز، در افغانستان بمانیم، اما این را هم درک می کنیم که تهدیدی از افغانستان از جانب گروه داعش، القاعده و گروه های مسلح دیگر که مستقیماً بریتانیا و متحدان اروپایی ما را هدف قرار می دهند، وجود دارد."

وزرای دفاع ناتو در نشست دور روزه که قرار است امروز پنجشنبه پایان یابد در مورد اعزام کم و بیش ۲۰۰ مشاور و آموزگار برای کمک به قوای عراقی در مبارزه با داعش بحث می‌کنند.

این طرح در واقع پاسخی به خواست دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا است که خواستار سهمگیری بیشتر متحدان ایالات متحده در شرق میانه شده بود.

XS
SM
MD
LG