لینک های دسترسی

Breaking News

وزیران دفاع ناتو در مورد افزایش کمک‌ نظامی به اوکراین دیدار کردند


وزیران دفاع سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنجشنبه ۱۶ جون (۲۶ جوزا) برای بحث در مورد تقویت نیرو، افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین و اقدامات بازدارنده در جناح شرقی قلمرو این سازمان که هدف آن بازداشتن روسیه از پرخاشگری‌های بیشتر می‌باشد، در بروکسل، پایتخت بلجیم گردهم آمدند.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو ضمن تاکید بر اقدامات بیشتر گفت که در واکنش به تهاجم روسیه بر اوکراین، ناتو بیش از ۴۰ هزار نظامی را عمدتاً در جناح شرقی، تحت امر مستقیم خود قرار داده است.

منشی عمومی ناتو افزود: "ما شمار گروه‌های جنگی چند ملیتی را از منطقهٔ بالتیک تا بحیرهٔ سیاه نیز دو برابر افزایش داده ایم. اما برای مصوونیت مردم خود در حال حاضر و در سال‌های پیشرو، ما ضرورت به انجام کار بیشتر داریم".

آقای استولتنبرگ از تصمیم اخیر ایالات متحده مبنی بر فراهم کردن کمک نظامی به اوکراین نیز سپاسگزاری کرد. واشنگتن روز چهارشنبه اعلام کرد که به ارزش یک میلیارد دالر کمک اضافی نظامی را در اختیار کیف قرار می‌دهد.

جو بایدن، رییس‌ جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه ۱۵ جون (۲۵ جوزا) کمک نظامی یک میلیارد دالری و اعزام تسلیحات دفاع ساحلی و توپخانه‌های بیشتر را به اوکراین اعلام کرد.

در نشست روز پنجشنبه، منشی عمومی ناتو در حالی بر ادامهٔ حمایت این سازمان از اوکراین تاکید کرد که رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و رومانیا مصروف دیدار از اوکراین بودند.

سفر رهبران اروپایی به اوکراین در حال صورت می‌گیرد که حکومت اوکراین کشورهای فرانسه، آلمان و تا حدی ایتالیا را به کندی حمایت شان از اوکراین متهم کرده و می‌گوید که این کشورها منافع خود را بر آزادی و امنیت اوکراین ترجیح می‌دهند.

اما آلمان این ادعا را رد می کند و قبل از آغاز نشست ناتو، وزیر دفاع آن کشور از ارسال چندین دستگاهٔ پرتاب راکت به اوکراین خبر داد. به گفته برلین، این دستگاه ها تا اوایل ماه اگست در اختیار کیف قرار خواهد گرفت.

کرستین لمبریخت، وزیر دفاع آلمان گفت: "ما وعده کرده ایم که در ارسال کمک‌ها سهم داشته باشیم. سه دستگاه پرتاب راکت به شمول راکت‌ها، آموزش و پرزه‌های اضافی فراهم خواهد شد و با متحدین خود یکجا کار می‌کنیم. این پیام‌های مهمی است که از این نشست می فرستیم و مهم است تا اوکراین ببیند که ما نه تنها در اروپا، بلکه در ناتو نیز متحدانه در کنار آنها قرار داریم. ما در کنار شما ایستاده ایم".

پس از نشست وزیران دفاع ناتو، انتظار می‌رود که سران این سازمان به شمول جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا در پایان ماه جون در مادرید، پایتخت اسپانیا گردهم جمع شوند.

XS
SM
MD
LG