لینک های دسترسی

Breaking News

نوالنی و ترمپ از نامزدان جایزۀ صلح نوبل اند


قانونگذاران ناروی امسال از نامزدی سازمان جهانی صحت، الکسی نوالنی، مخالف سیاسی رییس جمهور روسیه و گریتا تونبرگ، مدافع اقلیم به جایزهٔ نوبل صلح سال ۲۰۲۱ حمایت کرده اند.

هزاران نفر، از اعضای پارلمان سراسر جهان گرفته تا برندگان پیشین این جایزه می‌توانند نامزدان مورد نظر شان را معرفی کنند. روند نامزدی امروز ۳۱ جنوری (۱۲ دلو) پایان می‌یابد.

قانونگذاران ناروی از سال ۲۰۱۴ به اینسو به استثنای سال ۲۰۱۹، همه ساله افرادی را که نامزد کرده اند، در نهایت برندهٔ این جایزه شده اند.

کمیتهٔ نوبل ناروی که تصمیم گیرندهٔ‌ نهایی است در مورد نامزدان تبصره نمی‌کنند و از ۵۰ سال است که نام‌های نامزدکنندگان و نامزدان ناکام را سری نگهداشته است.

اما نامزدکنندگان می‌توانند نام‌های افرادی را که نامزد کرده اند نشر کنند.

بر اساس یک سروی خبرگزاری رویترز از قانونگذاران ناروی، برنامهٔ کوواکس سازمان جهانی صحت که می‌خواهد واکسین کووید۱۹ به گونهٔ منصفانه به کشورهای فقیر توزیع شود، نیز در میان نامزدان امسال اند.

گریتا تونبرگ به دلیل صدای رسایش در مبارزه علیه بحران اقلیم و گروه مبارزاتی "جمعه‌ها برای آینده" که او یکی از بنیانگذران آن است، نیز پاسخ مثبت دریافت کرده است.

فرهنگیان روسیه، آقای نوالنی را نامزد کرده اند و اولا الویستن،‌ وزیر پیشین اقلیم و محیط زیست ناوری او را برای تلاش‌هایش به خاطر بر "دموکراتیک‌سازی صلح آمیز روسیه" معرفی کرده است.

آزادی دسترسی به معلومات موضوعی است که همه ساله نامزدان متعددی داشته می‌باشد.

امسال نیز کمیتهٔ حفاظت از خبرنگاران مستقر در امریکا، زینب الغزوی، خبرنگار پیشین شارلی ایبدو، فری پرس هانگ کانگ، شبکهٔ بین المللی بررسی حقایق مستقر در امریکا و خبرنگاران بدون مرز مستقر در پاریس در میان نامزدان شامل اند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) و کمیشنری ملل متحد در امور پناهندگان نیز از امیدواران جایزهٔ صلح نوبل اند.

بر علاوه، شماری دیگر از مدافعین حقوق بشر و آزادی بیان و گردهمایی نیز در میان نامزدان جایزه نوبل صلح سال ۲۰۲۱ قرار دارند.

XS
SM
MD
LG