لینک های دسترسی

Breaking News

برنامهٔ جهانی‌ غذا برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل شد


برنامهٔ جهانی غذا (WFP) برای تلاش‌هایش در مقابله با تهدید گرسنگی، جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ را از آن خود کرد.

بریت ریس اندرسن، رییس کمیتهٔ نوبل ناروی گفت: "این جایزه به خاطر تلاش‌های برنامه جهانی غذا برای مقابله با گرسنگی، سهم گیری در فراهم کردن شرایط صلح در مناطق تحت تاثیر جنگ و عمل کردن به حیث یک نیروی محرک در تلاش برای جلوگیری از استفادهٔ گرسنگی به عنوان سلاح جنگ و درگیری، برای این سازمان اهدا شده است."

دیوید بیسلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا در صفحهٔ تویترش نوشته است: "این یک تقدیر خارق العاده از فداکاری خانواده برنامهٔ جهانی غذا است که برای پایان گرسنگی هر روز در بیش از ۸۰ کشور جهان تلاش می‌ورزد."

این ششمین جایزهٔ نوبل است که در هفتهٔ جاری اهدا می‌شود. برندگان جوایز نوبل امسال افزون بر مدال طلا حدود ۱.۱ میلیون دالر نیز دریافت می‌کنند.

لوویس گلوک، شاعر امریکایی برنده جایزهٔ نوبل ادبیات سال ۲۰۲۰ شناخته شد.

اکادمی سویدنی که جوایز نوبل را تفویض می‌کند در باره اشعار خانم گلوک گفت که شعر او با "تلاش برای شفافیت" مشخص می شود و تمرکز بالای دوران کودکی، زندگی خانوادگی و روابط نزدیک بین والدین و خواهران و برادران دارد.

جایزۀ نوبل فزیک امسال به سه فزیک‌دانی داده شد که در زمینۀ شناسایی سیاه‌چاله تحقیق کرده بودند.

جایزۀ نوبل ۲۰۲۰ کیمیا به امانویل شارپانتیه از فرانسه‌ و جنیفر دودنا از ایالات متحده بخاطر اختراع آنان برای بازنویسی کودهای جنتیکی که زمینه را برای شیوه‌های جدید درمان سرطان فراهم و امیدهایی را برای درمان بیماری‌های ارثی ایجاد کرده است، اهدا شد.

کمیتۀ جوایز نوبل روز دوشنبه هاروی التر و چارلس رایس امریکایی و مایکل هوگتن بریتانیایی را به خاطر کشفیات شان در شناسایی ویروس هپاتیت سی برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و طب اعلام کرد.

جایزۀ نوبل در بخش‌های طب، فزیک، کیمیا، ادبیات و صلح به خواست الفرد نوبل، یک صنعتکار ثروتمند سویدنی و مخترع دینامیت ایجاد شد. نخستین جایزۀ نوبل در سال ۱۹۰۱ درست پنج سال پس از مرگ نوبل تفویض شد.

به دلیل شیوع کروناویروس، برندگان جوایز نوبل امسال در سال ۲۰۲۱ دعوت خواهند شد تا در کنار برندگان سال ۲۰۲۱ جشن بگیرند.

XS
SM
MD
LG