لینک های دسترسی

Breaking News

انسداد یا تخریب نزدیک به ۵۰۰ مکتب در یکسال در افغانستان


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گزارش داده است که در ۲۰۱۹ میلادی به دلیل ناامنی‌ها در افغانستان ۴۸۸ مکتب در سراسر این کشور بسته یا تخریب شده است.

بر اساس گزارش ماهانۀ این دفتر، با بسته‌شدن این مکاتب ۱۵۰ هزار دانش‌آموز که ۷۲ هزار نفر آن دختران اند، از آموزش باز مانده اند. بیشتر این مکاتب در در ولایات ارزگان، پکتیکا و لوگر موقعیت دارند.

بر اساس آمار این سازمان در سال ۲۰۰۲ میلادی حدود یک میلیون کودک افغان به مکتب دسترسی داشتند و این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۸.۵ میلیون کودک رسید؛ اما جنگ جاری در افغانستان، خشونت‌ها، ناداری و هدف قرار گرفتن مکاتب، سکتور معارف این کشور را تحت فشار قرار داده است.

اوچا با اشاره به محرومیت حدود ۳.۷ میلیون کودک از مکتب گفته است که ۶۰ درصد بازماندگان از آموزش دختران اند که در برخی ولایات این رقم حتا به مرز ۸۰ درصد نیز می‌رسد.

همچنان گزارش گفته است که در حدود ۹۵ درصد کودکان معلول در افغانستان از مکتب محروم بوده و حتا به حقوق اساسی شان دسترسی ندارند. این کودکان معلول با مشکلات مختلف مواجه اند و بیشتر آنان به خدمات صحی، آموزشی و زمینۀ شغلی دسترسی کافی ندارند. این موضوع بسیار نگران‌کننده خوانده شده است.

وزارت معارف افغانستان هنوز در مورد این گزارش واکنشی نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG