لینک های دسترسی

Breaking News

آلمان روند تخلیه افغان‌ها را تسریع می‌کند


وزارت خارجهٔ آلمان می‌گوید که روند خروج هزاران همکار پیشین افغان نیروهای آلمانی و سایر افراد در معرض خطر را از افغانستان سرعت می‌بخشد.

انلینا بیربوک، وزیر خارجهٔ آلمان روز پنج شنبه ۲۳ دسمبر (دوم جدی‌) گفت که بیش از ۱۵۰۰۰ نفر که آلمان تعهد به پذیرش آنان کرده و ۱۳۵ شهروند این کشور، هنوز در افغانستان باقی مانده اند. او افزود: "آنها فراموش نشده اند. "

آلمان تاکنون خروج حدود ده هزار نفر را از زمان تسلط طالبان بر کابل تسهیل کرده است؛ حدود ۵۳۰۰ نفر را در جریان عملیات تخلیه با طیاره‌های نظامی و ۵۰۰۰ نفر دیگر را پس از پایان روند تخلیه به بیرون از افغانستان انتقال داده است.

خانم بیربوک گفت که برلین تلاش دارد تا راهی را برای تسریع روند خروج پیدا کند زیرا به گفتۀ وی "هر روز در حال حاضر به ویژه برای زنان و دختران مهم است".

وزیر خارجهٔ آلمان علاوه کرد که برای باز کردن مسیرهای جدید برای خروج افغان‌ها، باید مذاکرات با ایران، اوزبیکستان و تاجیکستان از سر گرفته شود. آلمان در حال حاضر با پاکستان و قطر برای خروج افغان‌ها تعامل دارد.

خانم بیربوک گفت که تلاش خواهد کرد تا بیروکراسی موجود در روند خروج را کاهش دهد.

او گفت که گسترش کمک‌های بشردوستانه یک "اولویت مطلق" است. اما تصریح کرد که مخالفت آلمان با به رسمیت شناختن دولت طالبان بدون تغییر باقی می‌ماند و افزود: "مطمقاً هیچ دلیلی برای ارتقای سیاسی طالبان به هیچ وجه وجود ندارد."

این در حالی است که وزارت خارجهٔ امریکا نیز یک‌بار دیگر تاکید کرده که واشنگتن برای تخلیهٔ شهروندان ایالات متحده،‌ دارندگان کارت اقامت دایمی امریکا (گرین کارت) و آن عده از شهروندان افغان که زندگی‌شان با خطر مواجه است، تعهد "دوامدار" دارد.

ند پرایس،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا روز دوشنبه ۲۰ دسمبر‌ به خبرنگاران گفت که روند تخلیهٔ‌ این افراد از افغانستان ادامه دارد و به گفتۀ وی واشنگتن بر این تعهد خود پابند باقی خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG