لینک های دسترسی

Breaking News

جلوگیری از برگشت سرطان سینه با تجویز دوا ممکن است - تحقیق


کارشناسان صحی می‌گویند که سرطان سینه حتا اگر به موقع تشخیص و درمان شود، امکان عود دارد و جان بیماران را تهدید می‌کند.

اما تحقیقات اخیر نشان داده است که داروی تولید شده توسط شرکت داروسازی سویسی نوارتیس خطر برگشت سرطان سینه را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد و بیماران را به زندگی امیدوار می‌کند.

این دارو به بیمارانی که سرطان در آنها تشخیص داده شده و در مراحل اولیه درمان شده اند، کمک می‌کند.

نتایج آزمایش کلینیکی این دارو روز جمعه دوم جون (۱۲ جوزا) در نشست سالانه انجمن بیماری‌های سرطانی ایالات متحده ارایه شد.

ریتا نندا، کارشناس این انجمن، "آزمایش کلینیکی" دوای موسوم به ریبوسکلیب را که شکل جدیدی از دارو برای "درمان هدفمند مالیکولی" است، "پیشرفت مهمی در زمینۀ درمان" خواند.

بر اساس تخمین‌ها، حدود دو میلیون مورد جدید سرطان سینه در مراحل اول و سوم در سرتاسر جهان وجود دارد.

دنیس سلیمون، نویسنده این مطالعه از مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه کالیفورنیا، به رسانه‌ها گفت: "معیار فعلی مراقبت از این بیماران، جراحی به دنبال کیموتراپی...یا پرتودرمانی است که سپس جهت جلوگیری از (رشد) هورمون‌ها، بیمار پنج تا ده سال هورمون درمانی می‌شود".

این در حالی است که به طور اوسط یک سوم بیماران مرحله اول مجدداً به سرطان مبتلا می‌شوند و میزان برگشت بیماری در مرحله سوم ۵۰ درصد است و در اکثر مواقع پس از سال‌ها مجدداً بیمار به سرطان مبتلا می‌شود.

فرانس ویسکو، رییس ایتلاف ملی سرطان پستان، که عضو کمیته آزمایش نهایی است، گفت: "پس از تشخیص اولیه سرطان سینه، بیماران با نگرانی دایمی که دوباره به سرطان مبتلا خواهند شد، زندگی می‌کنند".

در این آزمایش کلینیکی ۵۱۰۰ بیمار مبتلا به دو نوع مختلف سرطان که در مرحله دوم و سوم بیماری قرار داشتند، اشتراک کردند. تقریباً ۷۰ درصد از مبتلایان سرطان سینه در ایالات متحده با این دو نوع سرطان مبتلا اند.

به نیمی از این بیماران داروی ریبوسکلیب داده شد و نیمی دیگر تحت هورمون درمانی قرار گرفتند. قرار شد که این درمان به مدت سه سال به قصد انجام آزمایش ادامه یابد.

اما این آزمایشات به زودی پس از آشکار شدن تفاوت قابل توجه بین اثرات این دو نوع درمان متوقف شد و محققان از نظر اخلاقی لازم ندانستند که بیماران تحت هورمون درمانی، از دومین شکل موثر درمان محروم بمانند.

به طور کلی، ۷.۴ درصد از بیماران در گروه ریبوسکلیب و ۹.۲ درصد از بیماران تحت هورمون درمانی عود بیماری را تجربه کردند، به این معنی که استفاده از ریبوسکلیب خطر برگشت سرطان را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

تحقیقات همچنان نشان داده است که این دارو به طور کلی شانس زنده ماندن بیمار را در برابر سرطان سینه افزایش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG