لینک های دسترسی

Breaking News

دخالت عربستان؛ امریکا سند محرمانه در مورد حملات ۱۱ سپتمبر را نشر کرد


حکومت ایالات متحده سندی را دیروز ۱۱ سپتمبر (۲۰ سنبله) در مورد ادعاهای مبنی بر حمایت عربستان سعودی از طیاره‌ربایان حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ نشر کرد.

اما این سند بیروی تحقیقاتی فدرال (FBI) امریکا، مدارکی را ارایه نمی‌کند که خانواده‌های قربانیان امیدوار بودند بر اساس آن علیه عربستان اقامه دعوا کنند.

این یادداشت چهارم اپریل سال ۲۰۱۶ روابط میان عمر البیومی و دو تن از عمال القاعده را نشان‌ می‌دهد؛ افرادی که در طرح ربودن و سقوط دادن طیاره‌ها در نیویارک و واشنگتن سهم داشتند. البیومی که در آن زمان محصل بود، مظنون بود که کارمند استخبارات عربستان است.

بر اساس مصاحبه‌ها با منابع محرم در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵، این سند ملاقات و تماس‌ها میان البیومی و دو طیاره‌ربا را پس از آن که آنان در سال ۲۰۰۰ به کالیفورنیا رسیدند، نشان می‌دهد.

این سند همچنان گزارش‌ها پیرامون روابط میان امام مسجد ملک فهد در لاس انجلس با طیاره ربایان و یک مقام در قنسولگری عربستان را تقویت کرده است.

بر اساس این سند، منابع به اف بی آی گفته اند که البیومی از سمت بلندی در قنسولگری عربستان برخوردار بود و با طیاره ربایان در بخش ترانسپورت، سفر، محل بود و باش و پول کمک کرده است.

با آنهم این سند به گونهٔ چشمگیر تجدید شده و رابطهٔ آشکاری را میان حکومت عربستان سعودی و طیاره‌ربایان ارایه نمی‌کند.

این سند پس از آن نشر شد که جو بایدن، رییس جمهور امریکا از سوی اعضای خانواده‌های قربانیان حملات ۹/۱۱ زیر فشار قرار گرفت؛ افرادی که بر خلاف عربستان سعودی برای دخیل بودن این حملات، اقامهٔ دعوا کرده اند.

پیش از این، ادارهٔ سه رییس جمهور پیشین، نشر و غیر محرم سازی این سند را رد کرده بودند؛ ظاهراً به دلیلی که آنان نمی‌خواستند روابط امریکا با عربستان را صدمه بزنند.

پس از آن که رییس جمهور بایدن فرمان اجرایی غیرمحرم سازی و نشر این گزارش را صادر کرد، سفارت عربستان سعودی در واشنگتن از آن استقبال کرد.

این سفارت گفت که رهبری عربستان سعودی همواره خواستار نشر تحقیقات ایالات متحده در خصوص حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ شده بود. با آنهم این سفارت گفته است که هر گونه اتهام در خصوص دست داشتن عربستان در این حملات، نادرست است.

۲۰ سال پیش از امروز، به تاریخ ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ عمال القاعده با ربودن چهار طیارۀ مسافربری و انجام حملات با این طیاره‌ها بر شهرهای نیویارک، آرلنگتن در ورجینیا و شانکسویل در پنسلوانیا، سبب کشته شدن ۲۹۷۷ نفر و زخمی شدن هزاران نفر دیگر شدند.

XS
SM
MD
LG