لینک های دسترسی

Breaking News

نکلسن: القاعده و طالبان هنوز هم ارتباط نزدیک دارند


جان نکلسن فرماندۀ نیروهای ناتو در افغانستان می گوید "افراد القاعده هرجای باشند، از بین می بریم".
جان نکلسن فرماندۀ نیروهای ناتو در افغانستان می گوید "افراد القاعده هرجای باشند، از بین می بریم".

فرماندۀ نیرو های ناتو در افغانستان می گوید که هر چند طالبان روابط خود را با شبکۀ القاعده افشا نکرده است؛ اما، "فرماندهان طالبان با اعضای شبکۀ القاعده روابط و همکاری نزدیک دارند."

جان نکلسن روز سه شنبه گفت "اعضای شبکۀ القاعده تجارب شان را با طالبان شریک ساخته، آنان را در بخش استفاده از سلاح خاص و ساختن ماین های زمینی آموزش می دهند."

آقای نکلسن در یک کنفرانس ویدیویی از کابل به خبرنگاران در ایالات متحده گفت که ملا منصور، رهبر پیشین طالبان به گونۀ علنی با الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده، بیعت کرده بود؛ اما، رهبر کنونی طالبان به گفتۀ این جنرال امریکایی، این کار را نکرده است.

وحید مژده، کارشناس مسایل سیاسی که موضوعات مربوط به گروه طالبان را از نزدیک تحت نظر دارد، روابط آن گروه را با شبکۀ القاعده تایید کرده می گوید که ایمن الظواهری با ملا هیبت الله بیعت کرده است.

آقای مژده به صدای امریکا گفت "ایمن الظواهری به ملا هبت الله رهبر طالبان پیام فرستاده و با وی بیعت کرده است؛ اما، طالبان نمی خواستند این مطلب افشا گردد به خاطریکه آنان [طالبان] نمی خواستند نشان دهند که ملا هیبت الله با شبکۀ القاعده ارتباط دارد."

هدف گیری اعضای القاعده

فرماندۀ نیرو های ناتو در افغانستان می گوید که در حال حاضر، افراد القاعده در مناطق شرقی افغانستان و در اطراف خط دیورند فعال می باشند.

جان نکلسن علاوه کرد که در این اواخر در ولسوالی شورابک قندهار هم، برخی فعالیت های اعضای شبکۀ القاعده مشاهده شده اما تاکید می ورزد "هر جاییکه اعضای شبکۀ القاعده را دریابیم، هدف قرار خواهیم داد."

آقای نکلسن جزییات بیشتری در بارۀ عملیات علیه القاعده ارایه نکرد اما گفت "تلاش ما اینست که در داخل افغانستان اعضای ارشد القاعده را پیدا کرده و از بین ببریم."

این جنرال ارشد امریکایی نگفت که در حال حاضر چند تن از اعضای شبکۀ القاعده در داخل افغانستان حضور دارند؛ اما، خاطر نشان کرد که طالبان به آنان "محیط دوستانۀ" را ایجاد کرده اند.

در زمان حکومت طالبان، به شمول اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده، هزاران عضو آن شبکه در افغانستان حضور داشت و به طرفداری از تحریک طالبان می جنگیدند.

اما پس از حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱، اعضای آن شبکه سرکوب شده پناهگاه های آنان در افغانستان از بین رفت و بن لادن چند سال پیشن در ایبت آباد پاکستان در یک حملۀ نیرو های ویژۀ امریکایی کشته شد.

جامعۀ جهانی به ویژه مقامات امریکایی می گویند که کمک و همکاری شان را با افغانستان ادامه می دهند تا یکبار دیگر آن کشور به پناهگاه امنی القاعده و طالبان مبدل نگردد.

XS
SM
MD
LG