لینک های دسترسی

Breaking News

حدود ۹۰ درصد روستاییان افغان زیر چتر برنامه دسترخوان ملی قرار می‌گیرند


وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان اعلام کرد که روند توزیع بسته‌های کمکی به خانواده‌های فقیر در ۱۰۰۰ روستا به زودی آغاز می‌شود.

مجیب‌الرحمان کریمی، سرپرست این وزارت روز پنجشنبه ۲۰ اگست (۳۰ اسد) در یک نشست خبری گفت که برنامه دسترخوان ملی در دو مرحله تطبیق می‌شود و مرحلۀ اول آن از طریق برنامه میثاق شهروندی در نزدیک به ۱۳هزار قریۀ ۱۲۳ ولسوالی ۳۴ ولایت به ارزش ۸۶ میلیون دالر عملی می‌شود.

آقای کریمی افزود: "مستفیدشوندگان (خانواده‌های) که از طریق برنامه دسترخوان ملی برای شان کمک‌های بشری خواهد رسید، تعداد شان ۱.۶۷ میلیون است و تقریباً ۹۰ فیصد مردم ما که در روستاها زندگی می‌کنند، تحت پوشش این برنامه خواهد آمد".

سرپرست وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان افزود که مرحلۀ دوم برنامه دسترخوان ملی در ۲۱هزار و ۲۴۲ روستای ۲۳۴ ولسوالی‌ تطبیق خواهد شد که زیر چتر برنامه میثاق شهروندی قرار نگرفته اند.

به گفتۀ وی، در مرحله دوم برای ۲.۵ میلیون خانواده نیازمند به ارزش ۱۵۸ میلیون دالر بسته‌های کمکی شامل برنج، روغن، آرد، نخود، لوبیا و صابون توزیع می‌شود.

حکومت افغانستان در نظر دارد که برنامه دسترخوان ملی را در شش گام تطبیق کند که شامل آگاهی در مورد کروناویروس، انسجام شوراهای محلی و افتتاح حساب بانکی برای مردم، تکمیل معلومات روستاها، تهیه فهرست خانواده‌های نیازمند، ایجاد کمیته نظارت از توزیع کمک‌ها در روستاها و توزیع بسته‌های کمکی است.

مجلس نمایندگان افغانستان یک ماه پیش این برنامۀ حکومت افغانستان را به دلیل آنچه فسادزا خواند، با اکثریت آرا رد کرد؛ اما با وجود این تصمیم، حکومت به اجرایی‌شدن آن اقدام کرده است.

اعضای مجلس نمایندگان افغانستان استدلال می‌کنند که در توزیع نان خشک برای نیازمندان در این کشور نیز فساد وجود داشته و برنامه دسترخوان ملی نیز شفاف نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG