لینک های دسترسی

Breaking News

تلرسن: تهدید کوریای شمالی آنی نیست، امریکاییان راحت بخوابند


تلرسن: ترمپ خواست تا برای کیم جونگ ان، به لحنی که کیم جونگ ان آن را میداند، یک پیام قوی را بفرستد
تلرسن: ترمپ خواست تا برای کیم جونگ ان، به لحنی که کیم جونگ ان آن را میداند، یک پیام قوی را بفرستد

ساعاتی پس از آن که کوریای شمالی، از امکان حملۀ راکتی اش بر جزیرۀ گوام خبر داد، ریکس تلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحده عازم آن جزیرۀ کوچک در اوقیانوس آرام شد.

تبادلۀ الفاظ تهدید آمیز میان واشنگتن و پیونگ یانگ تشدید یافته و دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده گفته که اگر کوریای شمالی به تهدیدات خود علیه امریکا ادامه دهد، با آتش و غضب بی سابقه مواجه خواهد شد.

کوریای شمالی نیز ساعاتی بعد تهدید کرد که پلان حمله بر جزیرۀ گوام، از توابع ایالات متحده را تحت نظر دارد.

ریکس تلرسن قبل از عزیمت به گوام، گفت که ترمپ خواست تا برای کیم جونگ ان، به لحنی که کیم جونگ ان آن را میداند، یک پیام قوی را بفرستد، زیرا به گفتۀ تیلرسن، معلوم میشود که رهبر کوریای شمالی به لحن دیپلوماتیک نمیفهمد.

اما برخی از تحلیلگران، سخنان ترمپ را ناشی از بی تجربگی او میخوانند و میگویند که ممکن این الفاظ او، خط سرخی برای کوریای شمالی باشد.

سکات سنایدر، تحلیلگر در نهاد موسوم به شورای روابط خارجی میگوید، دونالد ترمپ با تبلیغاتی که از کوریای شمالی نشئت میکند، آشنایی ندارد، و این ناآشنایی او، آزمونی را به میان میاورد، زیرا وقتی علیه کوریا اقداماتی صورت گیرد و آنان این اقدامات را اهانت بار تلقی کنند، معمولاً با گزافه گویی پاسخ میدهند، اما به این معنی نیست که آنان قادر به عملی ساختن این گزافه گویی شان باشند."

آقای سنایدر می افزاید که برای واشنگتن، دخیل شدن در تهدید کردن های متقابل، به قیمت افزایش تنش ها میانجامد و از لحاظ محاسبۀ غلط و سؤتفاهم، خطرات بزرگی میافریند.

از سوی دیگر، جان مکین سناتور برجستۀ جمهوریخواه نیز در یک مصاحبۀ رادیویی، از لحن رئیس جمهور ترمپ در برابر کوریای شمالی انتقاد کرد و گفته "من بر تبصره های رئیس جمهور، اعتراض شدید دارم، زیرا وقتی شما میگوئید که کاری را انجام میدهید، باید اطمینان داشته باشید که قادر به انجام آن استید."

با وجود آن که لحن رهبران دو کشور به یکدیگر بسیار تهدید آمیز شده است، و وضعیت نسبت به قبل، جدی تر تلقی میگردد، اما احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار بین دو کشور بعید به نظر میرسد.

جزیرۀ گوام

گوام، یکی از توابع ایالات متحدۀ امریکا میباشد، ایالت نیست، اما قلمرو ایالات متحده شمرده میشود.

این جزیره که در اوقیانوس آرام واقع است، در ۳۵۰۰ کیلومتری جنوب کوریای شمالی موقعیت داشته و از سرزمین اصلی ایالات متحده، یازده و نیم هزار کیلومتر دورتر افتاده است.

سی فیصد این جزیرۀ کوچک را تأسیسات نظامی امریکا تشکیل میدهد که شامل یک پایگاۀ نیرو های بحری، یک پایگاۀ محافظین ساحلی، و یک پایگاۀ نیرو های هوایی امریکا میباشد.

طیاره های بزرگی که گاهی أوقات به شکل مانور بر فراز کوریا پرواز میکند، از همین پایگاه برمیخیزند. گوام جزیرۀ کوچک بوده، اما از لحاظ موقعیت ستراتیژیک آن، به ایالات متحده اهمیت به سزایی دارد.

تیلرسن: تهدید کوریای شمالی آنی نیست، امریکاییان راحت بخوابند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:31 0:00

XS
SM
MD
LG