لینک های دسترسی

Breaking News

کابینهٔ جدید پاکستان سوگند وفاداری یاد کرد


کابینهٔ جدید پاکستان امروز سه شنبه ۱۹ اپریل (۳۰ حمل) به رهبری شهباز شریف، صدر اعظم جدید این کشور، سوگند وفاداری یاد کرد.

اکثر اعضای کابینهٔ جدید، طوری که انتظار می‌رفت، از حزب مسلم لیگ – نواز به رهبری شهباز شریف و حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول زرداری انتخاب شده اند؛ احزابی که در برکناری عمران خان دست به دست هم داده بودند.

مراسم سوگند اعضای کابینه را رییس سنای پاکستان برگزار کرد چون عارف علوی، رییس جمهور و از متحدان عمران خان در این مراسم حاضر نشد.

در کابینهٔ شهباز شریف ۱۳ وزیر از حزب مسلم لیگ- نواز، نه وزیر از حزب مردم پاکستان، چهار وزیر از جمعیت علمای اسلام، دو وزیر از حزب متحد قومی، یک وزیر از حزب ملی بلوچستان و یک وزیر از حزب جمهوری وطن است.

کابینه همچنین شامل سه وزیر دولت و سه مشاور است.

اما محسن داور رهبر تحریک تحفظ پشتون‌ها، و امیر حیدرخان هوتی از حزب ملی عوامی در کابینه حضور ندارند.

تحلیل گران می‌گویند که دیده شود حکومت تا چه زمانی دوام می‌آورد، زیرا اکثر قانونگذاران حزب تحریک انصاف پاکستان از پارلمان کناره گیری کرده اند و عمران خان مبارزه خود را به جاده‌ها کشانده است تا برای راه اندازی انتخابات زودهنگام فشار بیاورد؛ انتخاباتی که قرار است ماه اکتوبر سال آینده برگزار شود.

حسن عسکری، تحلیلگر مسایل سیاسی به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "این کار دشواری برای صدراعظم خواهد بود که آن‌ها [وزرای کابینه] را در یک جهت جمع کنند، زیرا برخی از احزاب منافع محلی و منطقه‌ای و برخی منافع ملی دارند."

او افزود: "اگر آنها مسایل اقتصادی را مدیریت کنند، مشکلات دیگر حل خواهد شد - اما اگر وضعیت بدتر شود، همه حزب مسلم لیگ - نواز را که اکثریت است، مقصر می دانند."

عمران خان در تلاش برای باقی ماندن در قدرت و راه اندازی انتخابات زودهنگام توسط رییس جمهور پاکستان پارلمان را منحل کرد.

اما چند روز بعد، محکمه فرمان رییس جمهور را خلاف قانون اساسی خواند و پارلمان به تاریخ دهم اپریل (۲۱ حمل) در پی رای گیری، عمران را سلب صلاحیت کرده و از قدرت برکنار کرد.

XS
SM
MD
LG