لینک های دسترسی

Breaking News

بیماری‌های غیرساری عامل ۷۴ درصد مرگ در جهان است - گزارش


سازمان جهانی صحت روز چهارشنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) با نشر گزارشی گفته است که بیماری‌های غیرساری مانند بیماری قلبی، سرطان و شکر عامل ۷۴ درصد مرگ و میر انسان‌ها در جهان بوده و مقابله با اسباب این بیماری‌ها می‌تواند جان میلیون ها نفر را نجات دهد.

گزارش سازمان جهانی صحت نشان می‌دهد که بیماری‌های غیر ساری که اکثر آن قابل پیشگیری و درمان است و به دلیل سبک زندگی یا شرایط ناسالم زندگی ایجاد می شوند، سالانه ۴۱ میلیون نفر از جمله ۱۷ میلیون فرد زیر سن ۷۰ سال را می‌کشند.

در این گزارش که تحت عنوان "اعداد نامریی" نشر شده، آمده است که بیماری های قلبی، سرطان، شکر و بیماری‌های تنفسی در حال حاضر کشنده‌تر از بیماری‌های عفونی در جهان اند.

بنت میکلسن، رییس بخش نظارت بر بیماری‌های غیرساری سازمان جهانی صحت در ژنیو به خبرنگاران گفت: "در هر دو ثانیه یک نفر زیر ۷۰ سال در اثر بیماری‌های غیرساری می‌میرد و باوجود آنهم حد اقل بودجهٔ داخلی و بین المللی صرف بیماری‌های غیرساری می‌شود. این واقعاً یک فاجعه است."

همانطور که همه‌گیری کووید۱۹ نشان داد، بیماری‌های غیرساری نه تنها بزرگ‌ترین قاتل در جهان هستند، بلکه تأثیرات جدی بر نحوه مقابله مردم با بیماری‌های عفونی نیز دارند. بر اساس این گزارش، افرادی که مبتلا به بیماری‌های غیرساری مانند چاقی یا شکر اند، در صورت ابتلا به کووید۱۹بیشتر در معرض خطر بیماری‌های جدی و مرگ می‌باشند.

برخلاف تصور عامه، این بیماری‌های ناشی از "سبک زندگی" عمدتاً مشکل کشورهای ثروتمند نیستند. بر اساس این پژوهش، ۸۶ درصد از مرگ و میرهای زودهنگام جهانی در کشورهای با درآمد متوسط و پایین رخ می دهد.

میکلسن با اشاره به اینکه بسیاری از مردم در کشورهای فقیر به وقایه، تداوی و مراقبت‌های مورد نیاز دسترسی ندارند، گفت که این نه تنها یک موضوع صحی است، بلکه یک مسله "برابری" نیز می‌باشد.

پژوهش سازمان جهانی صحت که امروز نشر شد، نشان می‌دهد که بیشترین شیوع مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی وعایی - بزرگترین قاتل انسان در جهان - در کشورهایی مانند افغانستان و منگولیا می‌باشد.

مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، استفاده مضر از الکول، عدم تحرک بدنی و آلودگی هوا به عنوان عوامل اصلی افزایش بیماری‌های غیر ساری خوانده شده است. مصرف سگرت به تنهایی عامل بیش از هشت میلیون مرگ در یک سال است.

در این گزارش آمده است که هشت میلیون مرگ دیگر مربوط به رژیم‌های غذایی ناسالم - خیلی کم، بسیار زیاد یا خیلی بی کیفیت – است.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف الکول، که افزون بر امراض دیگر سبب سیروز کبد و سرطان می شود، سالانه حدود ۱.۷ میلیون نفر را می کشد، در حالی که بی تحرکی (ورزش نکردن) مسوول حدود ۸۳۰ هزار مرگ است.

اما سازمان جهانی صحت در گزارش خود استدلال کرده که راه‌های ثابت و واضحی برای کاهش این عوامل وجود دارد و اصرار کرده که اگر همه کشورها آن‌ها را اجرا کنند، می‌توان جان ۳۹ میلیون نفر را در طول هفت سال آینده نجات داد.

این گزارش تاکید می‌کند که سرمایه‌گذاری‌های نسبتاً کوچک در پیشگیری و درمان بیماری‌های غیرساری می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG