لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی ادعای امریکا مبنی بر ارسال مهمات به روسیه را 'بی اساس' خواند


توبخانهٔ کوریای شمالی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
توبخانهٔ کوریای شمالی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

کوریای شمالی روز سه‌شنبه هشتم نومبر (۱۷ عقرب) گفت که ادعای ایالات متحده مبنی بر اینکه پیونگ یانگ مهمات توپخانه‌ای را به مسکو ارسال می‌کند تا از آن در جنگ اوکراین کار بگیرد، "بی اساس" خواند.

پیش از این، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، سه‌شنبه گذشته گفت که ارسال تسلیحات توپخانه‌ای کوریای شمالی به روسیه تحت پوشش محموله‌ها از طریق شرق میانه و یا افریقا صورت می‌گیرد. اما کربی به صورت دقیق مشخص نکرد که کوریای شمالی از کدام مسیر مهمات را برای روسیه ارسال می‌کند.

خبرگزاری رسمی کوریای شمالی به استناد اعلامیۀ وزارت دفاع این کشور گفته است که " اخیراََ ایالات متحده به گونۀ دوامدار شایعات بی‌اساس معاملات تسلیحاتی میان کوریای شمالی و روسیه را اشاعه می‌کند."

بر اساس این اعلامیه، کوریای شمالی این گونه ''شایعات'' را به مثابهٔ بخشی از نیت خصمانهٔ ایالات متحده می‌داند تا از این طریق "تصویر کوریای شمالی را در عرصهٔ‌ بین المللی لکه‌دار کند."

در این اعلامیه‌ آمده است که "ما یکبار دیگر واضح می‌کنیم که هیچگاهی با روسیه معاملهٔ تسلیحاتی نداشته ایم و هیچ پلانی نداریم که [چنین معامله] را در آینده انجام بدهیم."

با وجود اظهارت جان کربی در مورد ارسال تسلیحات از کوریای شمالی به روسیه، این مقام قصر سفید گفت که مقامات ایالات متحده تا حالا نمی‌دانند که آیا روسیه در واقع این تسلیحات را به دست آورده است یا خیر. اما آقای کربی افزود که مقامات ایالات متحده تلاش می‌کنند تا انتقال و ارسال تسلیحات به روسیه را زیر نظارت داشته باشند.

به گفتهٔ کربی، معلومات ایالات متحده نشان می‌دهد که کوریای شمالی مخفیانه مقدار قابل ملاحظهٔ مهمات توپخانه‌ای را به روسیه ارسال می‌‌کند. اما به گفتهٔ این مقام قصر سفید، کوریای شمالی وا نمود می‌کند که این تسلیحات را به شرق میانه و یا شمال افریقا انتقال می‌دهد.

جان کربی افزود که ایالات متحده معتقد است که مقدار مهمات قابل ملاحظه برای روسیه ارسال شده است که برای طولانی ساختن جنگ اوکراین کافی است. با‌ آنهم سخنگوی شورای امنیت قصر سفید گفت که با وصت مهمات ارسال شده به روسیه، نیروهای روسیه در برابر نیروهای اوکراینی از مزیت برخوردار نیستند، زیرا اوکراینی‌ها از ایالات متحده و متحدین ناتو تجهیزات نظامی به دست‌‌ می‌آورند.

پس از آنکه نشانهٔ "کمبود تسلیحات" روسیه در جنگ اوکراین برملا شد، قصر سفید در ماه سپتمبر نیز ادعا کرد که کوریای شمالی به روسیه تسلیحات ارسال می‌کند، ادعایی که در آن زمان نیز از سوی پیونگ یانگ رد شد.

به گفتهٔ جان کربی، نشانه‌هایی وجود دارند که روسیه در جنگ اوکراین با کمبود مهمات مواجه شده، زیرا این کشور با تعزیرات بین المللی مواجه است، تعزیراتی که توانایی ذخایر مهمات آن کشور را محدود کرده است. به گفتهٔ این مقام شورای امنیت قصر سفید، کمبود مهمات موجب شده تا روسیه از ایران نیز طیاره‌‌های بی‌سرنشین به دست بیاورد.

کربی افزود که ایالات متحده با متحدین و شرکای خود به خصوص در سازمان ملل متحد مشوره می‌کند که چه اقداماتی را در برابر کوریای شمالی روی دست بگیرد.

ادعای امریکا مبنی بر اینکه کوریای شمالی برای روسیه مهمات را ارسال می‌کند، در حالی مطرح شده است که تنش در شبهٔ جزیرهٔ کوریا پس از آن تشدید شد که ایالات متحده و کوریای شمالی مانور هوایی را در منطقه انجام دادند.

کوریای شمالی نیز در واکنش به این اقدام امریکا و کوریای جنوبی،‌ در چند روز گذشته چندین میزایل خود را آزمایش کرد، به شمول یک میزایل قاره پیما که در در نزدیکی آب‌های قلمرو کوریای جنوبی فرود آمد.

یون سوک یول، رییس‌جمهور کوریای جنوبی، اصابت این میزایل قاره پیما را ''تهاجم ارضی" علیه کشورش خواند.

ایالات متحده و کوریای جنوبی هشدار داده اند که آزمایش این میزایل‌ها ممکن منتج به آزمایش سلاح هسته‌ای توسط کوریای شمالی شود.

XS
SM
MD
LG