لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا خواهان واکنش 'قاطع و متحد' برای توقف آزمایش‌های بالستیکی کوریای شمالی شد


اتحادیه اروپا روز شنبه پنجم نومبر (۱۴ عقرب) پرتاب میزایل‌های "غیرقانونی" کوریای شمالی را محکوم کرده و خواستار "واکنش قاطع و متحد" جهانی، از جمله تحریم‌های گستردهٔ سازمان ملل متحد شد.

در بیانیه اتحادیه اروپا که توسط جوسیپ بوریل، مسوول سیاست خارجی این اتحادیه منتشر شد، آمده است که این اتحادیه آزمایشات "بی‌پیشینه" میزایل‌ها از جمله یک میزایل قاره‌پیمای (ICBM) و میزایل‌های بالستیک کوتاه‌برد را "تشدید خطرناک" از سوی پیونگ یانگ می‌داند.

کوریای شمالی در واکنش به تمرینات مشترک نظامی ایالات متحده و کوریای جنوبی روز چهار‌شنبه دوم نومبر به گونهٔ بی پیشینه‌ای ۲۰ میزایل را آزمایش کرد که از جمله یک میزایل قاره‌پیمای (ICBM) و دو میزایل کوتاه برد را به سمت قلمرو کوریای جنوبی پرتاب کرد؛ پرتاب این میزایل‌ها زنگ خطر حمله را در سواحل کوریای جنوبی به صدا در آورد.

در تازه‌ترین مورد کوریای شمالی امروز شنبه پنجم نومبر نیز چهار میزایل بالستیک کوتاه‌برد را آزمایش کرد.

در بیانیه‌ای اتحادیه اروپا از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، به ویژه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده تا از اجرای کامل تحریم‌ها اطمینان حاصل کنند تا کوریای شمالی نتواند برای حمایت برنامه‌های تسلیحاتی غیرقانونی خود مواد، دانش و منابع مالی فراهم کند.

این اتحادیه گفته است که پرتاب بی‌ پیشینه‌ای میزایل‌های بالستیک کوریای شمالی در سال ۲۰۲۲ ، هشداری از قصد این کشور برای تضعیف جهانی با پیمان منع گسترش [تسلیحات] است. بیانیه افزوده: "این یک تهدید جدی برای همه کشورها است و صلح و امنیت بین المللی و منطقه‌ای را تضعیف می کند."

اتحادیهٔ اروپا بار دیگر از کوریای شمالی خواسته است که "اقدامات تهاجمی و بی ثبات کننده خود را متوقف کند، به قوانین بین المللی احترام بگذارد و گفتگو را با همه طرف‌های درگیر از سر بگیرد."

اتحادیه اروپا همچنین بر "همبستگی کامل" خود با جاپان و کوریای جنوبی تاکید کرده است.

کوریای شمالی در سال روان میلادی تقریباً ۵۰ میزایل بالستیک به شمول میزایل‌های قاره پیما را آزمایش کرده است، اما به استثنای تازه‌ترین مورد، در گذشته هیچ یک از میزایل‌ها به سمت قلمرو کوریای جنوبی پرتاب نشده بود.

واشنگتن و سیول روز دوشنبه ۳۱ اکتوبر مانور هوایی خود را در شبه جزیرهٔ‌ کوریا آغاز کردند، مانوری که قرار بود تا روز جمعه چهارم نومبر ادامه یابد، اما اردوی امریکا و کوریای جنوبی در واکنش به پرتاب میزایل‌ها کوریای شمالی آن را تمدید کردند.

در تمرینات هوایی موسوم به "طوفان هوشیار" ۲۴۰ جت‌ امریکایی و کوریای جنوبی از جمله چهار جت اف-۱۶ و چهار جت اف-۳۵ و دو بم افگن ستراتیژیک B-B1 امریکایی شرکت کرده بودند. این تمرینات امروز پایان یافت.

پس از تمرینات مشترک سال ۲۰۱۷ این نخستین بار است که بم‌افگن‌های B-B1 امریکایی در تمرینات مشترک با کوریای جنوبی حصه می‌گیرند که بیانگر "توانایی های دفاعی مشترک و عزم کوریای جنوبی و ایالات متحده برای پاسخ قاطعانه به هر گونه تحریکات کوریای شمالی... " می‌باشد.

تنش در شبه جزیرهٔ کوریای شمالی پس از آن افزایش یافت که واشنگتن و سیول از ماه‌‌ها به این سو هشدار داده اند که کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، احتمالاً به زودی دستور آزمایش سلاح هسته‌ای را بدهد.

ایالات متحده و کوریای جنوبی معتقد اند که پس از سال ۲۰۱۷، پیونگ یانگ احتمالاََ برای نخستین بار آزمایش سلاح هسته‌ای خود را از سر بگیرد.

ایالات متحده و کوریای جنوبی روز پنجشنبه سوم نومبر (۱۲ عقرب) در بیانیه‌ای مشترکی به کوریای شمالی هشدار دادند که توسل به هرگونه سلاح هسته‌ای منجر به سرنگونی رژیم کیم جونگ اون، رهبر این کشور خواهد شد.

لوید آستن، وزیر دفاع امریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای کوریای جنوبی خود گفت: "هرگونه حمله هسته‌ای علیه ایالات متحده یا متحدان و شرکای آن، از جمله استفاده از تسلیحات هسته‌ای غیر ستراتیژیک، غیرقابل قبول است و به پایان رژیم کیم منجر می شود."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های فرانس پرس و رویترز استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG