لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی سه میزایل به سمت قلمرو کوریای جنوبی پرتاب کرد


کوریای شمالی روز چهار‌شنبه دوم نومبر (۱۱ عقرب) سه میزایل را به سمت قلمرو کوریای جنوبی پرتاب کرد؛ پرتاب این میزایل‌ها زنگ خطر حمله را در سواحل کوریای جنوبی به صدا در آورد.

مقام‌‌های کوریای جنوبی روز چهارشنبه گفتند که این اقدام تحریک‌آمیز کوریای شمالی، تنش نظامی را در شبهٔ جزیرهٔ کوریا بیشتر افزایش می‌دهد.

به گفتهٔ نظامیان کوریای جنوبی، یکی از میزایل‌های پرتاب شده، در ۵۷ کیلومتری شهر سوچو در آب فرود آمد. سوچو یک شهر ساحلی سیاحتی است که در شمال‌شرق کوریای جنوبی موقعیت دارد.

میزایل دیگر در ۱۶۷ کیلومتری منطقهٔ اولیونگ، جزیره‌ای‌کم جمعیت در سواحل شرقی کوریای جنوبی، اصابت کرد. به گفته مقامات، میزایل سومی تنها در ۲۶ کيلومتری جنوب مرز آبی بين کوریای شمالی و جنوبی سقوط کرد.

کوریای شمالی در سال روان میلادی تقریباََ ۵۰ میزایل بالستیک به شمول میزایل‌های قاره پیما را آزمایش کرده است، اما به استثنای تازه‌ترین مورد، در گذشته هیچ یک از میزایل‌ها به سمت قلمرو کوریای جنوبی پرتاب نشده بود.

پرتاب این سه میزایل پس از آن انجام شد که کوریای شمالی روز سه‌شنبه اول نومبر (۱۰ عقرب) برای دومین روز پیهم هشدار داد که تمرینات هوایی ایالات متحده و کوریای جنوبی که همین حالا جریان دارد، آمادگی برای تهاجم احتمالی است.

پیونگ یانگ همچنین هشدار داد که در صورت حمله بر کوریای شمالی، ایالات متحده و کوریای جنوبی "هزینهٔ سنگینی" را خواهند پرداخت.

این هشدار پیونگ یانگ پس از آن صادر شد که واشنگتن و سیول روز دوشنبه ۳۱ اکتوبر مانور هوایی خود را در شبه جزیرهٔ‌ کوریا آغاز کردند، مانوری که قرار است تا روز جمعه چهارم نومبر ادامه یابد.

در تمرینات هوایی موسوم به "طوفان هوشیار" ۲۴۰ جت‌ امریکایی و کوریای جنوبی اشتراک می‌کنند و مجموعاََ ۱۶۰۰ حمله را انجام می‌دهند.

پاک جونگ چون، رییس کمیتهٔ مرکزی حزب کارگر کوریای شمالی، این مانور نظامی ایالات متحده و کوریای جنوبی را "تهاجمی و تحریک آمیز" توصیف کرد.

پاک گفت نام تمرينات نظامی امریکا و کوریای جنوبی به "عمليات طوفان صحرا'' بر می‌گردد. عملیات نظامی طوفان صحرا به رهبری ایالات متحده پس از آن در سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱ بر عراق صورت گرفت که صدام حسین، رییس جمهور پیشین آن کشور،‌ بر کویت حملهٔ نظامی کرد.

پاک هشدار داد که اگر امریکا و کوریای جنوبی قصد حمله بر کوریای شمالی را کنند، نیروهای نظامی کشورش ''بدون هرگونه ترس و تاخیر ماموریت استراتیژیک خود را انجام خواهند داد و ایالات متحده و کوریای جنوبی را با یک پروندهٔ‌ هولناک مواجه خواهند کرد و آنان وحشتناک‌ترین هزینهٔ تاریخی را خواهند پرداخت."

این مقام ارشد کوریای شمالی افزود: " باید توجه کرد که در شرایط فعلی پذیرش این موضوع فقط به عنوان یک هشدار و تهدید، اشتباه بزرگی است."

تنش در شبه جزیرهٔ کوریای شمالی پس از آن افزایش یافت که واشنگتن و سیول از ماه‌‌ها به این سو هشدار داده اند که کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، احتمالاََ به زودی دستور آزمایش سلاح هسته‌ای را بدهد.

ایالات متحده و کوریای جنوبی معتقد اند که پس از سال ۲۰۱۷، پیونگ یانگ احتمالاََ برای نخستین بار آزمایش سلاح هسته‌ای خود را از سر بگیرد.

پیش از این،‌کوریای جنوبی جمعهٔ گذشته تمرینات نظامی ۱۲ روزه زمینی‌اش را تکمیل کرد؛‌ ایالات متحده نیز در بخشی از این تمرینات نظامی سهم داشت.

کوریای شمالی تمرینات نظامی مشترک میان ایالات متحده و کوریای جنوبی را همواره محکوم کرده و گفته است که این گونه مانور‌ها "تمرین برای تهاجم" و مصداق پالیسی‌های "خصومت‌آمیز" واشنگتن و سیول علیه پیونگ یانگ است.

کوریای شمالی نیز به نوبهٔ خود در پاسخ به تمرینات نظامی امریکا و کوریای جنوبی، میزایل‌های بالستیک و تمرینات نظامی هوایی را انجام داده است.

علاوه بر آن، کوریای شمالی بارها تقاضای ایالات متحده را به منظور از سرگیری مذاکرات در مورد برنامهٔ هسته‌ای و میزایل‌های بالستیک‌ را رد کرده است.

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، روز دوشنبه ۳۱ اکتوبر بار دیگر از کوریای شمالی خواست تا مذاکرات با امریکا را از سر بگیرد. آقای پرایس بار دیگر تاکید کرد که پالیسی ایالات متحده مبنی بر خلع سلاح هسته‌ای شبهٔ جزیرهٔ کوریا تغییر نکرده است.

پرایس در پاسخ به سوالی که آیا ایالات متحده به تدریج کوریای شمالی را منحیث یک قدرت هسته‌ای خواهد پذیرفت یا خیر،‌ گفت که "این پالیسی ما نیست."

کوریای شمالی به دلیل برنامه‌های میزایل‌های بالستیک و انکشاف تسلیحات هسته‌ای‌اش از چندین دهه به اینسو،‌ با تعزیرات شدید بین المللی مواجه بوده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های فرانس پرس و روریترز گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG