لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش: طالبان ترجمانان را به محکمه احضار کرده اند، طالبان: نکرده ایم 


یک رسانهٔ هالندی گزارش داده است که گروه طالبان ترجمانان افغانی که با نیروهای هالندی کار کرده اند را به محکمه احضار کرده اند، اما گروه طالبان این گزارش را رد کرده است.

بر اساس گزارش تلویزیون ان‌او‌اس هالند، طالبان با فرستادن نامهٔ رسمی به این ترجمانان گفته است که اگر خود را مخفی کنند، اعضای خانواده‌های آنان مسوول قرار داده شده و شدیداً مجازات خواهند شد تا برای "سایر خاینین درس عبرت باشد".

بر اساس این گزارش،‌ یکی از افرادی که گویا از سوی طالبان احضار شده است، با پولیس انترپول در افغانستان کار می‌کرد. او به گرفتن "پول حرام" از خارجی‌ها متهم شده است.

در این گزارش به نقل از گروه طالبان در نامه‌ای به یک ترجمان نوشته شده است: "ما انتقام خواهیم گرفت. اگر شما را پیدا نکردیم، با نزدیکان تان تصفیه حساب خواهیم کرد."

اما مولوی احمدالله وثیق، معاون کمیسیون فرهنگی طالبان این گزارش را رد کرده است.

او در یک تویت نوشته است که "ما این گزارش را رد می‌کنیم. این فقط یک ادعا و تلاش تبلیغاتی است. ممکن برخی از افراد با چنین ادعا در تلاش بیرون شدن از کشور و کسب پناهندگی باشند".

شبکهٔ تلویزیونی هالندی گفته است که با ۱۰ ترجمان و کارکنان پیشین نیروهای هالندی تماس گرفته و آنان گفته اند که وضعیت زندگی برای آنان به گونهٔ روز افزون دشوار می‌شود.

گروه طالبان در ماه جون از ترجمانان نیروهای خارجی خواست تا از کرده‌ٔ شان اظهار ندامت کنند و در افغانستان باقی بمانند. این گروه گفته است که به آنان آسیب نخواهند رساند.

با آنهم، گزارش محرم ملل متحد حاکی است که گروه طالبان منسوبین قوای مسلح پیشین و افرادی را که تعقیب می‌کنند که با نیروهای خارجی کار کرده اند.

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل، فدراسیون بین‌المللی حقوق‌بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه با نشر گزارشی گفتند که گروه طالبان در از بین بردن دست آوردها و ارزش‌های حقوق‌بشری ۲۰ سال اخیر هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهند.

در این گزارش که روز سه شنبه ۲۱ سپتمبر ( ۳۰ سنبله) به نشر رسید، آمده است که بر خلاف تعهدات مکرر طالبان مبنی بر احترام گذاشتن به حقوق‌بشر و حقوق همۀ شهروندان افغانستان،‌ این گروه مرتکب نقض حقوق‌بشراز جمله کشتار‌های هدفمند غیر نظامیان و سربازان تسلیم شده اند که طبق قوانین بین المللی جنایت محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG