لینک های دسترسی

Breaking News

ستانکزی: رهبران ما پیغمبران نیستند؛ اوامر خلاف شریعت نباید پذیرفته شود


شیر محمد عباس ستانکزی، معاون وزارت خارجهٔ حکومت طالبان گفته است که اگر اوامر رهبران طالبان مطابق شریعت نباشد، اطاعت از آن واجب نیست.

ویدیویی از سخنرانی ستانکزی روز سه شنبه دهم جنوری (۲۰ جدی) در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است که او در محفل فراغت شاگردان یک مدرسه در ولایت لوگر می‌گوید که رهبران طالبان در هر سطحی که استند "پیغمبران و صحابه" نیستند، آنان علمای دین در قرن ۲۱ بوده و عاری از اشتباه نیستند.

این مقام طالبان به مخالفت‌ها میان رهبری طالبان اشاره کرده گفت که اگر فردی برای رهبری مشورهٔ درست نمی‌دهد یا رهبری در هر سطحی که باشد تصمیم نادرست اتخاذ می‌کند، باید تمامی افراد آن جامعه صدا بلند کنند و رهبران به آنان گوش فرا دهند و در خود اصلاحات بیاورند.

او در این سخنرانی می‌گوید که باید به مشوره‌های همگان گوش فرا داده شود تا اصلاحات به میان آید و چنین برداشت نشود که گویا کسی می‌خواهد کسی دیگری را تخریب کند و "اگر چنین فکر کنیم که این فرد مرا تخریب می‌کند یا برایم مشکل ایجاد می‌کند، باز این جامعه جور نمی‌شود."

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، مخالفت‌های داخلی میان طالبان در این اواخر افزایش یافته است. پیش از این مقام های غربی نیز گفته بودند که تصمیم گیرندگان اصلی شورای رهبری طالبان در قندهار است نه افرادی چون ستانکزی.

کارن دکر، شارژدافیر ایالات متحده برای افغانستان، حدود سه هفته پیش در صحبت با جمعی از خبرنگاران گفت که تصامیم حکومت طالبان در قندهار گرفته می‌شود و به گفتۀ او، چهره‌های طالبان که با مقام‌های غربی در تماس اند، تصمیم‌گیرنده نیستند.

عباس ستانکزی که در گذشته نیز برخلاف تصامیم رهبری طالبان در خصوص آموزش دختران انتقاد آشکار کرده بود، در سخنرانی اخیر خود نیز بر اصل آزادی بیان در دین اسلام تاکید کرده است.

او گفت که در زمان عمر بن خطاب، خلیفهٔ دوم اسلام، زنی صدایش را بلند کرده و گفت که "حقی را که خداوند به ما داده است تو کی استی که از ما می‌گیری؟"، اما به گفتۀ وی اگر امروز کسی در مقابل رهبران صدایش را بلند کند، لت و کوب شده، زندانی و کشته می‌شود.

این مقام طالبان افزود: "اوامری بر انسان ها واجب است که بر اساس شریعت باشد و اگر خلاف شریعت می‌باشد باز وجوب نیست."

حکومت طالبان که از زمان مسلط شدن بر افغانستان محدودیت‌هایی را بر حقوق و آزادی‌های زنان وضع کرده بودند، در چند هفتۀ اخیر در دو تصمیم جدا گانه کار و تحصیل زنان و دختران را منع کردند، اقدامی که واکنش‌های شدید بین المللی، به شمول کشورهای اسلامی را در پی داشت.

در همین حال، قرار است سازمان همکاری‌های اسلامی روز چهارشنبه ۱۱ جنوری در مورد تحصیل و کار دختران و زنان افغان نشستی را برگزار کند.

پیش از این ملل متحد و شماری از کشورهای غربی اقدام اخیر طالبان مبنی بر وضع ممنوعیت و محدودیت بر کار و آموزش زنان را نکوهش کرده و خواستار لغو فوری آن شده بودند.

افزون بر این شماری از کشورهای اسلامی به شمول مصر، قطر، ترکیه، عربستان و مالیزیا محدودیت‌ها بر دختران و زنان در افغانستان را تقبیح کرده اند.

XS
SM
MD
LG